سامانه جامع گردشگری سلامت 20 فروردین راه اندازی می شود


رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: سامانه جامع گردشگری سلامت از 20 فروردین راه اندازی می شود. با این دلالان و لیدرهای غیرمجاز در گردشگری سلامت ساماندهی می شوند.

به گزارش به نقل از تسنیم حسین نیکونام در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افزود: این سامانه در گام اول در 3 استان خراسان رضوی، تهران و اردبیل اجرایی می شود و بهبود کسب‌وکارهای گردشگری سلامت و افزایش سطح کیفیت خدمات این حوزه خواهد شد.

وی ادامه داد: این سامانه یک پلتفرم جامع تخصصی در زمینه گردشگری سلامت است. بر اساس مصوبه هیئت وزیران تمامی دستگاه‌های متولی این حوزه شامل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این سامانه مشارکت داشته و خدمات خود را از طریق این بستر ارائه می‌دهند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: علت مشارکت وزارت کشور در این سامانه ایفای نقش پلیس گذرنامه در زمینه ثبت ورود و خروج گردشگران ورودی حوزه سلامت به ایران است.

وی تصریح کرد: این سامانه در حقیقت به مثابه یک هاپ گردشگری سلامت نقش تنظیم‌کننده روابط دستگاه‌ها و نهادهای متولی اجرایی فعال در این حوزه را که مجموعاً با یکدیگر شورای راهبردی گردشگری سلامت را تشکیل می‌دهند، را برعهده دارد.

آمار گردشگران سلامت شفاف می شود

نیکونام ادامه داد: با فعالیت این سامانه هر شخص بیماری که به عنوان گردشگر سلامت وارد کشورمان می‌شود یک کد منحصربه‌فرد و یکتا در این سامانه دریافت می‌کند. این کد خود به تنهایی مؤید اطلاعات بسیاری است که از جمله آن می‌توان به نحوه ورود گردشگر از طریق هریک از آژانس‌ها یا شرکت‌های مجوزدار گردشگری سلامت و بیمارستان پذیرش‌کننده وی اشاره کرد و همین باعث افزایش شفافیت آمار می‌شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی این سامانه تخصیص و ثبت یک پرونده پزشکی به گردشگر در این سامانه است. بر اساس مدل طراحی شده در این سامانه تمامی جزئیات پرونده پزشکی شخص بیمار به عنوان گردشگر سلامت در این سامانه ثبت و قابل پیگیری است.

نیکونام گفت: گردشگر سلامت می‌تواند این پرونده را حتی در صورت لزوم و به منظور اخذ مشاورهای پزشکی به دیگر پزشکان در داخل و خارج کشور ارائه کند. علاوه بر آن همه جزئیات از جمله صورتحساب‌های پرداختی توسط بیمار نیز در این سامانه قابل مشاهده است.

کوتاه شدن دست دلالان از حوزه گردشگری سلامت

فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت گفت: نقطه قوت این پلتفرم ساماندهی کامل دلالان و لیدرهای فعال در این حوزه است. فعالیت این دو طیف همواره و از دیرباز یک تهدید و در برخی موارد به عنوان فرصت بالقوه برای بازار گردشگری سلامت محسوب می‌شد. این سامانه با ساماندهی فعالیت دلالان، نقاط تهدید مطرح در این زمینه را از بین خواهد برد.

وی افزود: بر اساس طراحی این سامانه همه مترجمین و لیدرهای فعال در حوزه گردشگری سلامت باید الزاماً اطلاعات بیماران خود را در یک شرکت فعال در زمینه گردشگری سلامت ثبت و رجیستری کنند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران یکی از نقاط مثبت بهبود در این سامانه را جلوگیری از امکان پذیرش و ارجاع مستقیم بیماران از سوی مترجمین و لیدرها دانست و تأکید کرد: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین دو وزارتخانه میراث فرهنگی و بهداشت، بیمارستان‌ها باید صرفاً از طریق یکی از شرکت‌های فعال ثبت شده در این حوزه نسبت به پذیرش بیماران اقدام کنند.

فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت یادآوری کرد: بر اساس مقررات وضع شده در قالب این سامانه بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مکلف هستنند در صورت مراجعه یا ارجاع یک بیمار اورژانسی بدواً نسبت به پذیرش وی اقدام کنند، اما بلافاصله ضمن ثبت اطلاعات کامل بیمار به عنوان گردشگر سلامت ورودی در این سامانه و معرفی وی به یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه و طرف قرارداد با بیمارستان، امور بعدی وی را از طریق همین پلتفرم پیگیری کنند.

جولان دلالان گردشگری سلامت

وی تصریح کرد: متأسفانه چالشی که همواره از سالیان گذشته تا کنون گریبان‌گیر حوزه گردشگری سلامت بوده است، فعالیت دلالان و لیدرهای غیرمجازی است که به دلیل نبود مرجع و نهاد نظارتی بر چگونگی عملکرد آنان و اخذ مبالغ بعضاً گزاف و خارج از بستر قانونی از گردشگران سلامت، شاهد نرخ‌گذاری کاذب در این حوزه هستیم؛ اما با راه‌اندازی این سامانه و افزایش شفافیت شاهد واقعی شدن نرخ‌ها و نحوه قیمت‌گذاری خواهیم بود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری سلامت گفت: مجموع هزینه خدمات ارائه شده در این حوزه از جمله خدمات هتلینگ، درمانی و … در بستر قانونی نسبت به دیگر کشورهای منطقه بسیار پایین است اما دلالان و مراکز فاقد مجوز در حوزه گردشگری سلامت در چهارچوب غیرقانونی با ارجاع بیماران به مراکز درمانی فاقد کیفیت بالا، هزینه‌های چندبرابری نسبت به نرخ‌گذاری‌های مصوب در این حوزه و با هدف کسب سود بیشتر از بیماران دریافت می‌کنند.

نیکونام گفت: به دلیل ضعف نظارت دستگاه‌های متولی مربوطه و جولان فعالیت دلالان در طول چندسال اخیر شاهد افت شدید این حوزه مهم از گردشگری در کشور بودیم، تا جایی که احتمال می‌رفت ظرف چند سال آینده حوزه‌ای به نام گردشگری سلامت در کشور نداشته باشیم.

وی افزود: اکنون این امیدواری وجود دارد که ظرف یک تا دو سال بعد از زمان راه‌اندازی این سامانه شاهد توسعه و رونق مجدد این حوزه مهم و حیاتی باشیم.

 صدور ویزا برای بیماران افغانستانی از کنسول‌گری‌ها منتفی می‌شود

وی گفت: یکی از مشکلات مهم حوزه گردشگری سلامت امکان صدور مستقیم ویزای درمانی توسط کنسول‌گری‌ها برای بیماران کشور افغانستان دانست که باعث می‌‌شود عملاً شرکت‌های خصوصی فعال مجوزدار در این حوزه از چرخه فرآیند جذب گردشگر سلامت حذف شوند.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه این معضل رفع می‌شود چرا که مقرر شده تا وزارت امور خارجه از صدور ویزا به صورت مستقیم و رأسا از طریق کنسول‌گری‌ها خودداری کند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: طراحی و اجرای این سامانه از سوی وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی به شرکت «مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی» این وزارتخانه تفویض شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه در بهمن ماه سال جاری و همزمان با نمایشگاه تخصصی گردشگری رونمایی شد، اما بهره‌برداری و راه‌اندازی رسمی آن با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروزی به 20 فرودین سال آینده و پس از پایان تعطیلات نوروزی موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید