دولت افزایش 50 درصدی ویزیت پزشکان را تصویب کرد/ رشد تعرفه‌های پزشکی همپای تورم


هیئت دولت در اولین جلسه رسمی در سال جدید افزایش 50 درصدی ویزیت پزشکان را تصویب کرد. بر اساس مصوبه هیئت دولت که هنوز ابلاغ نشده قرار است بقیه تعرفه های خدمات پزشکی و تشخیصی متناسب با تورم رسمی کشور افزایش یابد.

به گزارش ، دکتر رضا لاری‌پور گفت: اگرچه تعرفه‌های خدمات پزشکی و تشخیصی بر خلاف قانون قبل از شروع سال جدید به هیات دولت نرسید، ولی امسال با پیگیری‌های رئیس کل سازمان نظام پزشکی و همراهی و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اولین جلسه هیات وزیران و زودتر از سال گذشته، نرخ این تعرفه‌ها تصویب شد.

وی افزود: با وجود اینکه عدد مصوب شورای عالی بیمه برای رشد تعرفه های پزشکی در سال 1403 با حضور همه ذینفعان، عدد ۴۶ درصد بود، اما این عدد در هیات دولت با تغییراتی همراه شد.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: در مصوبه هیئت دو لت سعی شده نرخ رشد برخی از اجزای تعرفه‌های پزشکی نظیر ویزیت و جزء فنی و جزء حرفه‌ای با نرخ رسمی تورم همراهی و همخوانی داشته باشد، چرا که در غیر این صورت بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و ارئه دهندگان خدمات سلامت با آسیب بسیار شدید مواجه خواهند شد و خطر تعطیلی بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی وجود دارد.

لاری‌پور ادامه داد: نرخ ویزیت رسمی افزایش یافته بر اساس سرجمع تعرفه‌ها، عددی نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود و همچنین نرخ جزء فنی و جزء حرفه‌ای از گلوبال سرجمع افزایش تعرفه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود تا به این ترتیب مراکز  درمانی در سال ۱۴۰۳ با این نرخ تعرفه‌ای ادامه حیات حداقلی داشته باشند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: به دلیل منجمد ماندن تعرفه‌ها در سالیان گذشته، هر گونه افزایش تعرفه‌ای حتی با این مقدار هم که برای اولین بار رخ داده و تلاش و همراهی بسیاری از ذینفعان حتی بیمه‌های سراسر کشور را به دنبال داشته، اما همچنان این عدد تکافوی مراکز درمانی و جامعه پزشکی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: نرخ «تعدیل» تعرفه ها که در سالهای قبل در مراکز استانی و مراکز کمتر برخوردار توسط استانداران اعمال  می‌شد، نباید در استانها اعمال شود. حتی در برخی مناطق کمتر برخوردار باید نرخ بالاتری از نرخ تعرفه مصوب  در نظر گرفته شود تا امکان ماندگاری جامعه پزشکی در مناطق محروم فراهم باشد.

لاری‌پور گفت: امیدواریم تعرفه‌های جدید به سرعت ابلاغ شود و تعرفه‌های مصوب، از ابتدای فروردین ( با همکاری بیمه ها) اعمال شود.

به گزارش ، شورای عالی بیمه دی ماه امسال بر رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ را تصویب کرده بود که طبق قانون این مصوبه باید قبل از شروع سال در هیئت دولت بررسی و بر اساس آن برای تعیین و ابلاغ تعرفه های پزشکی در سال جدید تصمیم گیری می شد که تا قبل از سال انجام شد اما در اولین جلسه هیئت دولت در سال 1403 با تغییراتی تصویب شد.

هنوز دولت درباره تعرفه های خدمات پرستاری در سال 1403 تصمیمی نگرفته است. این در حالی است که کارانه پرستاران بر اساس تعرفه های مصوب سال 1402 ماههاست که پرداخت نشده و با تاخیر مواجه است.

منبع: ایسنا



Source link