تعرفه‌های پزشکی سال 1403 ابلاغ شد


معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد: تعرفه‌های خدمات پزشکی و تشخیصی بخش دولتی و خصوصی سال 1403 مصوب دولت امروز ابلاغ شد.

به گزارش ، دکتر سعید کریمی با اعلام این خبر نرخ تعرفه های خدمات پزشکی بخش خصوصی را که 22 فروردین در پایگاه خبری اعلام شده بود، تایید کرد.

کریمی امروز در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت بهداشت، یادآور شد: در بخش خصوصی تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، 126 هزار تومان، پزشکان متخصص، 189 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ 241 هزار تومان، متخصصان روانپزشکی 251 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 286 هزار تومان است.

وی جزء حرفه ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی 101 هزار تومان و برای پزشکان تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، 30 هزار تومان اعلام کرد و گفت: تعرفه های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 35 درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چرا که در دوران گذشته هیچ گاه شاهد رشد 35 درصدی تعرفه ها نبوده ایم.

به گزارش ، دکتر کریمی در حالی از افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی مصوب دولت قدردانی می کند که وی پیش از این بر اجرای مصوبه افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی مصوب شورای عالی بیمه سلامت تاکید کرده بود.

وی 17 بهمن سال گذشته گفته بود: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است؛ چرا که ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقیمانده است.

کریمی افزوده بود: مقایسه افزایش تعرفه‌های پزشکی با دستمزد کارگران و حقوق کارمندان درست نیست. برخی تعرفه‌های پزشکی را با حقوق کارگران و دستمزد کارمندان مقایسه می‌کنند که یک کار اشتباه محسوب می‌شود. زیرا فقط یک‌سوم تعرفه‌های پزشکی، دستمزد پزشکان است.

به گفته او معاون درمان وزیر بهداشت گفت: کسانی که نگاه مغرضانه دارند باید بدانند که پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است؛ زیرا هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: فقط یک سوم تعرفه‌های پزشکی به عنوان دستمزد پزشک محسوب می‌شود. مبلغی که به عنوان دستمزد در نظر گرفته می‌شود شامل دستمزد پزشکان و پرستاران است. همچنین دو سوم باقیمانده برای سایر موارد یعنی هزینه هتلینگ، ملزومات و تجهیزات و … است.

او 6 فروردین بعد از تصویب تعرفه های پزشکی در دولت نیز اعلام کرده بود: رشد تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی تا سقف ۳۵ درصد در هیات وزیران تصویب شد. البته این عدد با مصوبه افزایش ۴۶ درصدی شورای عالی بیمه فاصله دارد و مراکز درمانی را در تامین هزینه های خود با دشواری مواجه خواهند بود.

کریمی امروز در جلسه شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تعرفه های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال 1390، یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی، 36 هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال 1400 به 52 هزار تومان رسیده در حالی که در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: از نمونه های توجه دولت به جبران عقب ماندگی ها می توان به افزایش یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی  از 52 هزار تومان در سال 1400 به 101 هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.

وی افزایش ضریب کا از 20 به 30 هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عنوان کرد و افزود: پرستاران خدوم دریافتی پایین تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاربه نرخ 44 هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال 1400، تاکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری 126 هزار تومان تصویب و نسبت به سال 1400 حدود 3 برابر افزایش یافته است البته عدد 126 هزار تومان نسبت به هزینه های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب ماندگی ها در این دولت، قابل توجه است.

کریمی گفت: اعمال جراحی بر اساس «ضریب کا» ثبت می شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، 31 کا، آب مروارید 32 کا، سزارین40 کا و زایمان طبیعی 50 کا است. ضریب «k» که واحد دستمزد و به جزء حرفه ای معروف است و هر سال توسط هیات دولت ابلاغ می شود، مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی ضریب کا از 36 هزار تومان در سال 1390 به 52 هزار تومان در سال 1400 و 101 هزار تومان در سال جاری رسیده است.

به گزارش بر اساس مصوبه دولت تعرفه ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکتاری تخصصی علوم پایه در بخش دولتی 44 هزار و 900 تومان؛ تعرفه پزشکان، دندانپزشکان متخصص و پزشکان عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی 55 هزار و 800 تومان برای سال 1403 تصویب شد.

همچنین تعرفه پزشکان فوق تخصص و دوره فلوشیب در بخش دولتی 67 هزار و 800 تومان، تعرفه متخصصان روانپزشکی 70هزار و 800 تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی و دور فلوشیب 84 هزار و 200 تومان، تعرفه کارشناسان پروانه دار 31هزار و 300 تومان و تعرفه خدمات کارشناسان ارشد علوم پزشکی در بخش دولتی 38 هزار و 400 تومان تعیین شد.

در بخش خدمت بستری و خدمات هتلینگ بیمارستانهای دولتی در بیمارستانهای درجه یک برای اتاق یک تخته یک میلیون و 241 هزار و 500 تومان، اتاق دو تخته، 931 هزار و 600 تومان، اتاق سه تخته و بیشتر و نیز بخش نوزادان بیمار و بخش بیماران روانی 620 هزار و 700 تومان تعیین شد.

همچنین تعرفه هتلینگ بیمارستانهای درجه یک دولتی برای بخش بیماران سوختگی به ازای هر شب اقامت دو میلیون و 191 هزار و 300 تومان، بخش مراقبت های بینابینی مانند بخش سکته حاد مغزی و نیز بخش  CCU یک میلیون و 440هزار و 300 تومان و بخش NICU در بیمارستان دولتی درجه یک دو میلیون و 880 هزار و 800 تومان تصویب شد.

تعرفه این خدمات در بیمارستانهای درجه دو، سه و چهار دولتی به میزان قابل توجهی کمتر می شود به طوری که تعرفه هتلینگ بیمارستان درجه 4 کمتر از نصف تعرفه هتلینگ بیمارستان درجه یک است.



Source link