تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کنید


رئیس کل نظام پزشکی در نامه ای به رئیس جمهوری نوشت: تعرفه های پزشکی سال 1403 را بر اساس قیمت تمام شده تصویب کنید. در مورد تعرفه های پزشکی سال 1402 نیز مصوبه شورای عالی بیمه اجرایی شود.

به گزارش ، دکتر محمد رئیس زاده در این نامه افزود: محاسبه تعرفه خدمات سلامت در سال ۱۴۰۳ بر اساس قیمت تمام شده باشد و قبل از پایان سال اعلام شود. کاهش غیر قانونی تعرفه در سال ۱۴۰۲ ترمیم و جبران شود و کتاب CPT علیرغم بعضی دستکاری های جانبدارانه مبنای تعرفه گذاری قرار گیرد.

متن نامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی به ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به این شرح است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند علی رغم تأکیدات قبلی جناب عالی در خصوص وضع و ابلاغ تعرفه های خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی در زمان مقرر باز هم شاهد تخلفات قانونی و عدم توجه مسئولان ذیربط به این موضوع اساسی در مسیر ارائه خدمات سلامت به مردم هستیم.

لذا در راستای دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از افزایش سهم پرداخت از جیب بیماران و نیز امکان تداوم ارائه خدمات مطلوب سلامت توسط جامعه پزشکی، استدعا دارم دستور فرمایید در اسرع وقت و قبل از پایان سال جاری نسبت به موارد زیر اقدام عملی و عاجل به عمل آید:

1-شورای عالی بیمه سلامت تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی سال ۱۴۰۳ را بر اساس قیمت تمام شده تعیین کند و سپس وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برای تصویب آن در هیات دولت قبل از پایان سال جاری اقدام نمایند. (طبق ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، این امر باید قبل از تصویب بودجه سال بعد و قبل از پایان هر سال انجام شود.)

2- با توجه به درخواست سازمان نظام پزشکی و دستور دفتر جناب عالی و معاون محترم اول و اعلام موافقت وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه، ترمیم تعرفه های خدمات سلامت سال ۱۴۰۲ برای رسیدن به همان سقف مصوب شورای عالی بیمه توسط سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود. (توضیح آنکه تعرفه مصوب شورای عالی بیمه سلامت برای ۱۴۰۲ به صورت غیرقانونی توسط مسئولان وقت سازمان برنامه ‌و بودجه ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.)

3- ویرایش کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت که توسط سازمان نظام پزشکی آماده شد و در دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت نیز مورد موافقت قرار گرفت. توسط شورای عالی بیمه سلامت مبنای تعرفه گذاری قرار گیرد.

(توضیح اینکه این امر مهم یک نوبت از دستور کار شورای عالی بیمه سلامت خارج شد و هنوز هم کتاب ارزش نسبی مربوط به ۱۵ سال قبل مبنای تعرفه است که هم خیلی از خدمات جدید در آن وجود ندارد و هم در برخی مقاطع زمانی دچار دستکاری های جانبدارانه قرار گرفته است که منجر به تشدید فقدان عدالت بین رشته ای شده است.) پیشاپیش از دستورات راهگشای جناب عالی صمیمانه سپاسگزارم.

محمد رئیس زاده- رئیس کل سازمان نظام پزشکی



Source link