اکثر کشورها محدویت کارت واکسن و تست منفی را برای مسافران خارجی برداشته‌اند


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز سازمان جهانی بهداشت پایان پاندمی کرونا را اعلام نکرده است اما اکثر کشورها محدودیت داشتن تست منفی یا کارت واکسن را برای مسافران خارجی برداشته اند.

محسن فرهادی در گفت و گو با خبرنگار افزود: عموم کشورها دیگر محدودیت داشتن کارت واکسن یا تست منفی را برای سفرهای خارجی ندارند. در کشور خود ما ایران، مسافرانی که از خارج وارد می شوند کنترل می شود. اگر کسی وارد کشور شود و واکسن نزده باشد توصیه می شود واکسن بزند واگر علامت بیماری داشته باشد توصیه می شود در منزل بماند و استراحت کند.

وی گفت: هم اکنون به جز دو کشور کره و ژاپن که برای ورود به مرزهای خود واکسن را کنترل می کردند بقیه کشورها محدودیتی برای ورود مسافران خارجی ندارند. البته این دو کشور هم با پایین آمدن موارد مرگ و میر و  ابتلا سختگیری و این نوع کنترل ها را برداشته اند.

فرهادی افزود: اگر فردی قصد سفر خارجی دارد. می تواند به پروتکل شرکت هواپیمایی که از آنجا بلیت تهیه می کند توجه کند. این شرکتها معمولا اطلاعات مورد نیاز برای ورود به کشورها ارائه می کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت کرونا در جهان گفت: تا زمانی که ابتلا به این بیماری در دنیا و انتقال آن وجود دارد بعید است پاندمی را منتفی کنند.

پاندمی کرونا تمام نشده است

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی هر چند وقت یکبار نشست های دارد و بررسی می کند که آیا می تواند پایان پاندمی را اعلام کند یا خیر. ولی تا زمانی که هنوز ابتلای جدید هست در ایران همچنان در شرایط اپیدمی هستیم. در دنیا نیز هنوز شرایط پاندمی برقرار است.

فرهادی تاکید کرد: هم اکنون مرگ و میر کرونا در ایران و بسیاری از کشورها بسیار کم شده است. میزان ابتلا هم بسیار کمتر از گذشته است اما در ایران همچنان در شرایط اپیدمی کرونا هستیم. پاندمی جهانی نیز هنوز تمام نشده است و سازمان بهداشت جهانی هنوز اتمام آن را اعلام نکرده است.

وی گفت: در این شرایط همچنان در مسافرتها و حتی زندگی روزمره باید یکسری اصول بهداشتی را رعایت کنیم. اول اینکه اگر علائم بیماری داریم حتی اگر نیاز به رفتن به پزشک نداریم در منزل بمانیم و استراحت کنیم و اگر بیمار هستیم از مسافرت صرف نظر کنیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: توصیه بعدی این است افراد پر خطریعنی افرادی که نقص سیستم ایمنی یا سن بالا دارند واکسیناسیون را کامل کنند و اگر در اماکن پر تجمع، سربسته مثل پاساژ یا سینما یا جایی که احتمال وجود بیماری هست حتما ماسک بزنند.

وی گفت: علاوه بر آن عموم مردم به خصوص افراد پر خطر بهتر است تا جای ممکن از دست دادن، روبوسی کردن و در آغوش گرفتن دیگران خودداری کنند. این کار امکان ابتلا و انتقال بیماری را کم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید