اداره کل تجهیزات پزشکی برای نوسازی آزمایشگاههای خصوصی همکاری کند


رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: تجهیزات بسیاری از آزمایشگاه های طبی کشور فرسوده شده‌اند. آزمایشگاههای بخش خصوصی به ویژه آ‌زمایشگاههای با سیستم های بسته نیازمند نوسازی هستند. امیدواریم اداره کل تجهیزات پزشکی در این زمینه همکاری کند.

به گزارش کاظم وطن خواه افزود: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد.

وی گفت: در بخش دولتی تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR  تامین شد که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

وطن خواه افزود: اما در بخش خصوصی نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارائه خدمت مشغول هستند و آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس این مراکز قرار گرفته است و بر آنها نظارت می کند.

وی افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وطن خواه ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقاء بهره‌ وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌ نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقداماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه گفت:‌ آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند. به دلیل اینکه تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین جهت برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

وی گفت:‌ آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند و تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه اضافه کرد: ارتقاء ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در سایر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

منبع: ایسنا



Source link