کرونا تمام نشده است/اثربخشی پایین واکسن‌های قدیمی کرونا


در حالی که وزیر بهداشت از پایان همه گیری کرونا در ایران سخن گفته است، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفته است: کرونا فراموش شده اما هنوز وجود دارد و تمام نشده است.

به گزارش ، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت هفته گذشته اعلام کرد: کرونا نیز مانند آنفلوانزا به یک بیماری عفونی بومی تبدیل شده و همه گیری آن پایان یافته است.

او گفت: موارد ابتلا به کرونا در کشور جزئی است و مانند دو سال قبل همه گیری این بیماری را نداریم. اما توصیه می‌شود افراد دارای بیماری‌های خاص، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند.

اما همزمان با دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه هشتاد و هفتمین جلسه کمیته علمی کشوری گفت: کرونا هنوز تمام نشده است و زیرسویه های جدید آن با سرایت زایی بالا جایگزین زیرسویه های قبلی این ویروس شده است.

وی افزود: در ماه های قبل، زیرسویه Eric یا EG.5 در اکثر کشورها در حال گردش بود که به تدریج در حال کاهش و جایگزین شدن زیرسویه BA.2.86 یا Pirola با آن است که سرایت زایی بالایی دارد اما از نظر میزان مرگ و میر تغییرات زیادی ندارد.

اثربخشی پایین واکسن‌های قدیمی روی سویه‌های جدید کرونا

جماعتی گفت: واکسن های تک ظرفیتی و چند ظرفیتی خارجی بر اساس زیرسویه XBB ساخته شده بود.اما با توجه به تنوع زیرسویه های جدید، به نظر نمی رسد واکسن هایی که بر اساس زیرسویه XBB در دنیا ساخته شده، اثرات و کارایی بالایی روی زیرسویه های جدید داشته باشد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: در شرایط کنونی باید استفاده از داروی «پکسلووید» در دستور کار قرار گیرد البته نیاز است سازمان غذا و دارو، این دارو را وارد فهرست دارویی کشورکند تا بر اساس پروتکل های کشوری به بیماران نیازمند ارائه شود چون می تواند تا 80 درصد از پیشرفت بیماری و مرگ و میر، جلوگیری کند.

وی گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، بیماری های مزمن قلبی، تنفسی و کلیوی دارند و 6 ماه از آخرین تاریخ تزریق واکسن شان گذشته بهتر است در اماکن و محافل شلوغ از ماسک، استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: نیروهای حوزه درمان و بیمارستانها به ویژه کارکنان بخش های تنفسی و عفونی، لازم است حتما از ماسک استفاده کنند. همچنین در صورت امکان بهتر است در بیمارستان های دانشگاهی و بزرگ از تست های سریع برای کمک به تشخیص کرونا، استفاده شود.

دکتر جماعتی با اشاره به اختصاص چندین دستگاه NGS به کشورمان در دوران همه گیری کرونا، گفت: این دستگاه ها برای رصد و ردیابی ویروس های تنفسی و زیرسویه های در حال گردش و جدید کرونا در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز است لایسنس این دستگاه ها اخذ شود که امیدواریم توسط وزارت بهداشت و معاونت بهداشت این وزارتخانه انجام شود تا در ردیابی ویروس ها، مشکلی در سطح کشور نداشته باشیم.