چرا وعده اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری به سرانجام نرسید


قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با گذشت 15 سال از زمان تصویب و وعده های مکرر مسئولان سازمان نظام پرستاری مبنی بر اجرای حتمی این قانون در سال 1401 با وجود تصویب بودجه آن در این سال نیز به سرانجام مطلوب نرسید.

به گزارش ، حالا سازمانی که از اجرای قطعی آن سخن می گفت نیز از اجرایی نشدن آن سخن می گوید. اما چرا این قانون با وجود تصویب بودجه نتوانست در سال 1401 به اهداف خود برسد.

ابهامات و اختلاف نظرهای زیادی درباره علت اجرا نشدن کامل قانون تعرفه گذاری پرستاران وجود دارد، سازمان نظام پرستاری نیز که همه اعتبار و دستاوردهای دوره پنجم خود را در سبد تعرفه گذاری گذاشته بود حالا با سرانجام نامطلوب این قانون در جایگاه منتقد قرار گرفته است.

اما علت اجرا نشدن این قانون چیست. آیا طراحی نحوه اجرای این قانون توسط نظام پرستاری، پیچیده و مشکل است یا اختلافات بین دستگاهها مانع اجرای آن شده است.

برای پاسخ به این پرسش این بار به سراغ سید محمد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده مجلس در شورای عالی نظام پرستاری رفتیم. او که عضو شورای عالی نظام پرستاری محسوب می شود، مشکل را در اختلافات بین دستگاههای مجری می داند.

وزارت بهداشت و نظام پرستاری جلسه بگذارند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به طور کامل اجرا نشده است و وزارت بهداشت، سازمان بیمه و سازمان نظام پرستاری باید در جلسه ای دور هم بنشینند و اختلافات بین خود را برای اجرای این قانون حل کنند.

سید محمد پاک مهر در گفت و گو با خبرنگار افزود: بیش از 15 سال از زمان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد. اجرای این قانون بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. 5 هزار میلیارد تومان نیز در قانون بودجه سال 1401 برای اجرای آن مصوب شده اما هنوز این قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اختلافات بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت مانع اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شده است. اما این حق پرستاران است که این قانون برای آنها اجرا شود و وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت که زیرمجموعه وزارت بهداشت است باید اختلافات خود را برای اجرای این قانون حل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید خدمات تعریف شده در بسته های خدمتی این قانون در پرونده بیماران ثبت شود و سازمان بیمه سلامت بر اساس تعرفه های مصوب این خدمات، کارانه پرستاران و حق تعرفه خدمات آنان را پرداخت کند.

پاک مهر افزود: بر اساس این قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید برای حدود 200 هزار نفر کادر پرستاری شامل پرستار، بهیار، تکنسین اتاق عمل و هوشبری اجرا شود. اما هنوز اقدامات لازم برای اجرای این قانون انجام نشده است.

پرداخت علی الحساب به معنای اجرای کامل قانون تعرفه گذاری پرستاری نیست

وی گفت: تاکنون فقط در یک نوبت مبلغی به عنوان کارانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت علی الحساب پرداخت شده است. بنابراین نمی توانیم بگوییم این قانون اصلا اجرا نشده است. اما اختلافات بین دستگاههای مسئول مانع اجرای این قانون شده است و هنوز بسته های خدمات پرستاران در بیمارستانها در پرونده بیماران ثبت نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در هر صورت چه وزارت بهداشت تعرفه های خدمات پرستاران را از بودجه عمومی خودش به صورت مستقیم پرداخت کند و چه از طریق سازمان بیمه سلامت باشد باید این قانون اجرا شود و حق پرستاران به آنان داده شود زیرا بودجه آن تصویب شده است.

پاک مهر گفت: آقای رحیمی، معاون توسعه وزارت بهداشت به بنده اعلام کرد که بسته های خدمات پرستاران در بیمارستانها ثبت شده و سازمان بیمه سلامت تعرفه خدمات پرستاران را پرداخت می کند اما هنوز به جز یک مرحله علی الحساب سه ماه اول سال 1401 حق تعرفه خدمات پرستاران به آنان پرداخت نشده است.

وی افزود: به نظر می رسد اختلاف نظر در مورد نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مانع اجرای آن شده است. بنابراین درخواست ما این است که بعد از تعطیلات نوروز در جلسه ای با حضور نماینده وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، شورای عالی نظام پرستاری و بنده به عنوان نماینده مجلس تشکیل شود و اختلافات موجود درباره اجرای این قانون بررسی و رفع شود.

وعده های بی سرانجام نظام پرستاری به پرستاران

عضو ناظر شورای عالی نظام پرستاری تاکید کرد: در هر صورت اگر بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت اختلافی در زمینه اجرای این قانون وجود دارد باید حل شود و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تمام و کمال اجرا شود.

به گزارش ، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 1386 در مجلس تصویب شده و هنوز اجرا نشده است و با وجود وعده های مکرر سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت به پرستاران و تصویب بودجه 5 هزار میلیارد تومانی آن در سال1401، هنوز این قانون اجرا نشده است. فقط مبلغی به عنوان علی الحساب سه ماهه به نام این قانون به پرستاران پرداخت شده که مبنای مشخصی ندارد.