وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری دخالت نکند


رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: به وزارت بهداشت توصیه می‌کنیم همان طور که در انتخابات نظام پزشکی حق دخالت ندارند، در انتخابات صنفی نظام پرستاری نیز دخالت نداشته باشند و اجازه تصمیم‌‌گیری را به پرستاران و تشکل‌های علمی پرستاری بدهند تا انتخابات به صورت آزاد برگزار شود.

به گزارش به نقل از نظام پرستاری، محمد میرزابیگی در اجلاس مشترک سازمان نظام پرستاری و رؤسای هیأت‌مدیره‌های سراسر کشور افزود: سازمان‌ها و نهادها نباید به جای همدیگر در مسائل و مشکلات پاسخگو باشند، به طور مثال وزارت بهداشت پاسخگوی مشکلات سازمان نظام پرستاری نیست.

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات صنفی پرستاران، دولت و رئیس‌جمهوری باید پاسخگو باشند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از شعارهای اصلی انتخابات رئیس‌جمهوری بود. این امر با به ریاست رسیدن ایشان اجرایی شد اما آنچه در حال اجراست، خلاف قانون است و نمی توان اسم آن را تعرفه گذاری گذاشت.

میرزابیگی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری گفت: آنچه اکنون به نام قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت اجرا می شود، خلاف قانون است و اسم آن را نمی‌‎توان تعرفه‌گذاری گذاشت.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اظهارات و گلایه‌های فعلی بنده به نحوه اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به دلیل انتخابات نیست، این مشکلات باید هر چه سریعتر مطرح می‌شد و وقت‌کشی برای اصلاح این رویه بیش از این جایز نیست. برخی معتقدند بنده به علت انتخابات برای تبلیغات اصرار به اصلاح نحوه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دارم که این نکته نادرست است.

میرزابیگی مطرح کرد: برای حل اجرای نادرست تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، سازمان نظام پرستاری چندین نامه به رئیس‌جمهوری نوشته و مشکلات در روز پرستار با ایشان مطرح شده است. در این راستا، طی روزهای گذشته در جلسه با رئیس‌جمهور اعلام شد که نه تنها این قانون اجرا نمی‌شود، بلکه ضد این قانون در حال اجرا است.

اعتراض به قانون هفتم توسعه درباره دو شغله بودن پرستاران

وی در ادامه به تبصره 17 قانون بودجه سالجاری اشاره کرد و گفت: مجموع منابع مربوط به (کا) و ارزش نسبی خدمات باید از محل سرانه خدمات تشخیصی و درمانی کشور تعیین شود و این موارد باید در قالب درصدی از محل سرانه خدمات تشخیصی و درمانی باشد.

میرزابیگی گفت: امسال در قانون بودجه با تلاش مشترک سازمان نظام پرستاری و سازمان برنامه و بودجه در قالب بند «ی» تبصره 17 قانون بودجه سالجاری توانستیم مشروعیت قانونی‌ آن را ایجاد کنیم و در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شد و به این ترتیب جایگاه تأمین منابع تعرفه‌های پرستاری در سرانه قرار گرفت و جزو احکام دائمی شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: به تبصره 17 انتقاداتی نیز وارد است. تبصره 17 یک ماده کلی است و روشن نیست چند درصد سرانه است. هیچ قانونی در این صنف به خوبی اجرا نشده است، اما این 17 درصد را سریع حذف کردند، بنابراین سرانه باید روشن شود یا اینکه ۱۷درصد کامل فعلاً برگردد.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: براساس برنامه هفتم توسعه، قانون تعرفه‌گذاری باید اجرایی شود که تا امروز این کار انجام نشده و  برخلاف این قانون عمل شده است. در برنامه هفتم توسعه ماده‌ای به نام ماده ۱۸۲وجود دارد که براساس آن مشمولان قانون بهره‌وری اگر جدا کار کنند، به عنوان متخلف شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری فقط به دنبال اجرایی شدن قوانین بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، قانون بهره‌وری و نحوه اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری فعلی مورد قبول نیست.