نوروز، خواب، مرگ |


سفرهای نوروزی به اوج خود رسیده است. میلیونها نفر با خودروی شخصی دل به جاده زده اند، شمال،جنوب، شرق، غرب اما تصور اینکه من خوابم نمی برد یا اشتباه نمی کنم، جان صدها نفر از مسافران نوروز را در جاده ها می گیرد.

من می توانم جلوی خوابیدنم را هنگام رانندگی بگیرم، این یکی از مرگبارترین تصورات راننده هاست. کسانی که موقع رانندگی خوابشان گرفته و از تصادف جان سالم به در برده اند می گویند که تا آخرین لحظه فکر می کردند می توانند چشمان خود را کنترل کنند ولی اصلا یادشان نمی آید چه زمانی خواب شان برده تا اینکه با صدای تصادف یا سرنشینان از خواب پریده اند….

بلند کردن صدای رادیو یا موسیقی، خوردن چای و نسکافه، جویدن آدامس یا پایین کشیدن شیشه ها هم فقط خودفریبی هستند. خودفریبی دیگر این است: فقط چند کیلومتر باقیمانده است تا به مقصد، پمپ بنرین یا استراحتگاه بین راهی برسم.غافل از اینکه فاجعه درست در همین چند کیلومتر در کمین است.

واژگونی، مهمترین پیامد خواب آلودگی است. یک ربع خوابیدن در جای امنی کنار جاده، می تواند زندگی شما و دیگران را نجات دهد: 15 دقیقه طلایی.

اصلا و اصلا و اصلا به خواب مجال ندهید پشت فرمان سراغ چشمانتان بیاید. حتی اگر 5 کیلومتر هم تا مقصد باقی است، آن 15 دقیقه طلایی برای خوابیدن را فراموش نکنید. گاهی یک ربع خواب سبک می تواند شما را از مرگ، قطع نخاع و … نجات دهد.

اگر هم راننده نیستید، حواستان به راننده باشد تا خوابش نبرد. وقتی همه سرنشینان خواب هستند، راننده هم تحت تأثیر فضای خواب آلوده، به خواب می رود و همه را به کشتن می دهد. وظیفه سرنشینان در سرحال نگه داشتن راننده را جدی بگیرید.

مرگ نرسیده به مقصد

خستگی و خواب آلودگی و رانندگی یکنواخت در طول مسیر عامل اصلی واژگونی و مرگ است.

این اطلاعات نیز شاید برای روشن شدن خطری که در کمین همه ماست کمک کند.

استفاده از کمربند ایمنی در سرنشینان عقب خودرو میزان آسیب در زمان تصادفات و خصوصا  تصادفات منجر واژگونی را کاهش می دهد …

 12 ظهر تا 8 شب بیشترین زمان واژگونی خودروها

برخی گمان می برند که بیشترین تصادفات منجر به واژگونی در  شب به وقوع می پیوندد ولی که مطابق آمارهای پلیس بیشترین واژگونی ها در نوروز ۱۴۰۱در ساعت 12 ظهر تا 8 شب به وقوع پیوسته…

بسیاری از تصادفات در مسیرهای صاف، کویری و یکنواخت رخ می دهد که راننده خسته و خواب آلود می شود.

مرگ 1100 نفر در سفرهای نوروزی 1401

تعطیلات نوروز شروع شده و بسیاری از مردم بار سفر بسته و با خودروی شخصی به جاده زده اند. در همین چند روز ابتدای تعطیلات تعداد زیادی از هموطنان در تصادفات رانندگی سفرهای نوروزی جان خود را از دست دادند. طبق اعلام پلیس از 24 اسفند تا اول فروردین 325 نفر در این حوادث جان خود را از دست دادند.

نوروز سال 1401 نیز خونبار بود، در حوادث رانندگی نوروز این سال نیز طیق آمار پلیس بیش از 1100 نفر جان خود را از دست دادند. سفر نوروزی آخرین سفر زندگیشان بود. مسافران نوروزی که دیگر به خانه برنگشتند. این پیام را برای دوستان خود ارسال کنید و به آنها یادآوری کنید که خطر جدی است. شاید این پیام جان یک نفر را نجات دهد.