نقش مجمع نمایندگان نظام پرستاری در دوره جدید تقویت می‌شود


سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری اعلام کرد: دوره پنجم نظام پرستاری یکی از ضعف ترین و ناکارآمدترین دوره ها را تجربه کرد. در این دوره شورای عالی این سازمان نقش تشریفاتی پیدا کرد و اجازه هیچ گونه بازرسی نداشت اما در دوره جدید در صورت حضور طیف آرمان نه تنها شورای عالی قدرت می گیرد بلکه حتی مجمع نمایندگان هیئت مدیره‌ها نیز در تصمیم گیری‌های کلان این سازمان رسمیت پیدا می‌کند.

احمد نجاتیان، سخنگوی ائتلاف آرمان بزرگ پرستاری در یادداشت اختصاصی که در اختیار قرار داد به تضعیف نقش شورای عالی سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم  این سازمان اشاره کرد. به طوری که به گفته او به علت تک‌روی‌ها، شورای عالی نقش نظارتی خود را از دست داد و ضعیف ترین دوره را در بین پنج دوره گذشته این سازمان تجربه کرد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم ائتلاف آرمان برای دوره ششم نظام پرستاری این است که برای اولین بار به مجمع نمایندگان هیئت مدیره های نظام پرستاری که شامل 200 نفر و عصاره آرای جامعه پرستاری در کل کشور هستند، هویت و جایگاه رسمی بدهد و نقش این مجمع در تصمیم گیری های کلان این سازمان رسمیت پیدا خواهد کرد.

متن کامل یادداشت احمد نجاتیان، سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری به این شرح است:

بعد از انتخابات هیات مدیره‌های نظام پرستاری مهمترین فعالیتی که در حال حاضر ائتلافهای انتخاباتی نظام پرستاری در حال انجام آن هستند حضور در انتخابات شورای عالی سازمان به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری و نظارتی این سازمان است.

بر اساس قانون، همه هیات مدیره‌هایی که انتخابات در آنجا برگزار شده به ازای هر 500 نفر شرکت کننده در انتخابات دارای یک حق رأی در مجمع نمایندگان هستند. بر اساس آمار رأی دهندگان در سراسر کشور پیش بینی می‌کنیم تعداد آرا مجمع نمایندگان دور ششم حدود 200 نفر باشند.

ضعیف ترین شورای عالی نظام پرستاری در دوره پنجم

متاسفانه در دور پنجم شورای عالی نظام پرستاری کمترین نقش را در هدایت این سازمان برعهده داشت و علیرغم اینکه در این شورا افراد علمی، صنفی و حرفه ای برجسته ای حضور داشتند ولی به دلیل تک روی‌ها و عدم دفاع شورای عالی از جایگاه خودش شاهد یکی از ضعیف‌ ترین شوراهای عالی در دوره های پنجگانه بودیم به طوری که در این دوره شورای عالی نظام پرستاری حتی نتوانست یک بازرسی کامل از عملکرد این سازمان داشته باشد و به اطلاع جامعه پرستاری برساند.

بر همین اساس معتقدیم افراد حاضر شده در مجمع نمایندگان و نوع انتخاب آنها بسیار مهم است. امیدواریم هیات مدیره‌ها با نهایت دقت نماینده خود را در این مجمع انتخاب کنند تا برآیند انتخاب مجمع، یک شورای عالی مقتدر و مرکب از افکار مختلف و از مناطق مختلف جغرافیایی کشورمان باشد.

امکانات نظام پرستاری در اختیار تبلیغات یک گروه خاص

 متاسفانه در یک هفته گذشته شاهد بودیم مانند انتخابات هیات مدیره‌ها تمامی امکانات مالی و اداری سازمان نظام پرستاری در اختیار یک گروه خاص قرار گرفته است و بارها مدیران و کارشناسان سازمان نظام پرستاری فعلی در ساعت اداری و با استفاده از امکانات سازمان با منتخبان جدید تماس گرفته‌اند و با وعده و روش‌های مختلف برای یک جریان خاص تبلیغ می کنند که این نوع دخالت‌ها خلاف قانون است.

وعده‌های غیرممکن

 طبق اطلاعات به دست آمده این گروه برای عوامفریبی تا به حال به حدود یکصد نفر قول انتخاب در شورای عالی را داده اند.‌ در حالی که کل افراد منتخب شورای عالی نظام پرستاری 25 نفر است.

این در حالی است که بر اساس پایش گرایش‌های منتخبان جدید، مشخص است که طیف ناکارآمد حاکم بر سازمان فعلی که سودای حفظ صندلی ریاست سازمان را در دوره بعد هم در سر دارد کمترین اقبال را در بین هیات مدیره‌ها دارد و پیش بینی می‌شود شورای عالی جدید کاملا متفاوت از مشی فعلی این سازمان انتخاب شوند و تغییر در سازمان نظام پرستاری حتمی است.

هویت بخشی نمایندگان واقعی پرستاران، برنامه ائتلاف آرمان

یکی از برنامه های ائتلاف آرمان که قبلا هم در برنامه های انتخاباتی خود به آن اشاره کرده است هویت بخشی به مجمع نمایندگان به عنوان یک ساختار رسمی در سیاستگذاری‌های سازمان است.

 در حال حاضر با توجه به مشی گذشته، مجمع نمایندگان نظام پرستاری که عصاره انتخاب جامعه پرستاری در سراسر کشور هستند فقط برای یک نوبت رسمیت دارد و فقط در انتخابات شورای عالی صاحب رأی است و بعد از آن نقشی ندارد.

ائتلاف آرمان در صورت حضور در شورای عالی نظام پرستاری قطعا این مجمع را که مرجع قدرت هیات مدیره‌ها است به یکی از ارکان این سازمان تبدیل خواهد کرد که علاوه بر نظارت بر عملکرد کلی شورای عالی و سازمان نظام پرستاری، در تصمیم سازی های کلان این سازمان نقش ایفا می‌کنند.

 برای این کار در ابتدا از طریق مصوبه شورای عالی جدید این مجمع رسمیت پیدا خواهد کرد و در مرحله بعد نقش مجمع نمایندگان نظام پرستاری در اصلاح قانون این سازمان مد نظر قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط:

سخنگوی ائتلاف آرمان: پرستاران به تغییر در نظام پرستاری رأی دادند

دست از این سهمیه بازی بردارید

نقش جنبش دانشجویی در سازمان نظام پرستاری

عملکرد نظام پرستاری در سایه تداخل نقش نظارتی و اجرایی مدیران

سوءاستفاده از نقص قانون در نظام پرستاری

انحلال سازمانهای نظام پزشکی و پرستاری

گذر از پدرخواندگی‌ها در انتخابات نظام پرستاری

نظام پرستاری یا بنگاه اقتصادی؟

تحلیل یک بی عدالتی در تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان سلامت

نقطه سیاه کارنامه نظام پرستاری

مخالف خوانی نظام پرستاری درباره تعرفه‌گذاری توجیه ندارد