نسل دوم دستگاه اکسیژن ساز خانگی تولید داخل امروز رونمایی شد


– دستگاه جدید و نسل دوم دستگاه اکسیژن ساز خانگی تولید داخل با نام تجاری پرانا امروز با حضور مسئولان شرکت نفس یار رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علی ابراهیمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفس یار در مراسم رونمایی از دستگاه جدید اکسیژن ساز پرانا گفت: نمونه قبلی دستگاه اکسیژن ساز شرکت نفس یار بزرگتر و با ظرفیت 5 لیتر اکسیژن در دقیقه بود اما دستگاه جدید کوچکتر، شکیل تر، سبک تر و با ظرفیت تولید 6 لیتر اکسیژن در دقیقه به بازار عرضه شده است.

وی گفت: این دستگاه اکنون به قیمت 25 میلیون تومان وارد بازار شده است البته ظرفیت آن حدود 20 درصد از تولید قبلی بیشتر است و قیمت آن نیز حدود 20 درصد از دستگاه های 5 لیتری مشابه خارجی ارزانتر است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفس یار افزود: تکنولوژی دستگاههای اکسیژن ساز خانگی حدود 20 سال در دنیا سابقه دارند اما به علت نیاز مردم به اکسیژن در خانه برای درمان های خانگی تفاضای زیادی دارند و در دوران کرونا نیز این دستگاه ها نقش بسیار مهمی در درمان و بهبود بیماران داشتند.

وی گفت: اکسیژن داروست و به همین علت استفاده از آن باید با تجویز پزشک انجام شود. خوشبختانه بسیاری از پزشکان و به خصوص متخصصان ریه در ایران به محصولات شرکت نفس یار اعتماد کرده اند و استفاده از این دستگاه را به بیمارانشان پیشنهاد می کنند، البته اوایل کار که وارد بازار شدیم جلب اعتماد پزشکان به این محصول ایرانی بسیار سخت بود.

کپسول های اکسیژن خطر اشتعال دارند

ابراهیمی ادامه داد: دستگاههای اکسیژن ساز انواع مختلفی دارند، برخی نمونه های بیمارستانی آن هم هستند که بسیار گران هستند و فضای زیادی هم اشغال می کنند، نگهداری آنها نیز سخت و پر هزینه است. این دستگاهها می توانند دقیقه ای 250 تا 300 لیتر اکسیژن تولید کنند اما استفاده از آنها در همه جا میسر نیست و حتی بسیاری از درمانگاه ها نیز توان خرید و  فضای کافی برای نگهداری آنها را ندارند.

وی افزود: برای رفع این مشکل دستگاه های اکسیژن ساز درمانگاهی با حجم حدود 50 تا 150 لیتر اکسیژن در دقیقه وجود دارد که نمونه آن را برای اولین بار در ایران شرکت نفس یار تولید کرده است. علاوه بر آن کارهای تحقیقاتی برای تولید دستگاه اکسیژن ساز سیار نیز آغاز شده و به زودی این نوع دستگاه اکسیژن ساز نیز در ایران تولید می شود.

مدیرعامل شرکت نفس یار گفت: دستگاه اکسیژن ساز پرانا که امروز رونمایی شد در سراسر کشور در نمایندگی های این شرکت با قیمت مناسب در دسترس مردم است و حتی شرایط خرید قسطی این دستگاه نیز در سراسر کشور فراهم شده است.

ابراهیمی افزود: این دستگاه با برق 12 ولت کار می کند و دارای UPS داخلی است و در صورت قطع برق نیز تا دو ساعت اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین می کند.

وی گفت: در گذشته اکثر بیمارستانها و درمانگاه ها برای تهیه اکسیژن از کپسول اکسیژن استفاده می کردند که بسیار خطرناک است و درسالهای اخیر نیز مدام حوادث آتش سوزی ناشی از انفجار کپسول اکسیژن را در مراکز درمانی مختلف در اقصی نقاط کشور می شنویم، در حالی که دستگاه های اکسیژن ساز کاملا ایمن هستند و خطری ندارند.

ورود به بازارهای خارجی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفس سار افزود: تاکنون حدود 30 هزار دستگاه اکسیژن ساز از نسل اول تولید شرکت نفس یار به فروش رفته، حدود 250 میلیون نفس را برای افراد استفاده کننده به ارمغان آورده و جان افراد زیادی را نجات داده است. سازمانهایی مانند بنیاد شهید، بنیاد علوی و هلال احمر از مشتریان محصولات نفس یار هستند و حتی حدود 700 دستگاه از این محصول را به صورت غیر رسمی به عراق، سوریه و لبنان صادر کردیم.

وی گفت: این دستگاه از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت مجوز تولید دارد. برای اخذ مجوز این محصول در وزارت بهداشت تسهیلات خاصی نداشتیم البته سنگ اندازی هم نکردند و فقط چون یک محصول دانش بنیان بود از این نظر مورد توجه بود.

ابراهیمی افزود: شرکت نفس یار با توجه به مسئولیت اجتماعی که برای خود قائل است با اجرای طرح نذر نفس تعدادی از این دستگاه اکسیژن ساز را به صورت امانی در اختیار مراکز خیریه قرار می دهد و بعد از مصرف آنها را پس گرفته و پس از بهسازی آن را در اختیار سایر مراکز خیریه قرار می دهد.

واردکنندگان نقاب تولید می زنند

مدیرعامل شرکت نفس یار گفت: مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که برخی وارد کنندگان دستگاه اکسیژن ساز بعد از تولید این دستگاه در داخل، نقاب تولیدکننده بر چهره زده اند و محصولات خارجی را به عنوان تولید داخل معرفی می کنند تا با استفاده از ارتباطات دولتی خود از تسهیلات دولتی استفاده کنند، ادامه این سیکل معیوب به زیان تولید کنندگان واقعی در داخل کشور است.

وی گفت: زمانی که برای تولید این دستگاه وارد فاز مطالعاتی شدیم با 500 میلیون تومان شروع کردیم و اکنون 100 میلیارد تومان سرمایه در گردش داریم، برای 60 نفر به طور مستقیم و برای 150 نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کرده ایم و به دنبال صادرات و تنوع تولید در محصولات برای درمانهای خانگی هستیم.