آیین نامه‌ای برای نظارت و بازرسی نظام پرستاری وجود نداشته است


بازرس شورای عالی نظام پرستاری گفت: در مورد جزییات حساب های مالی نظام پرستاری اطلاعات دقیق ندارم اما تاکنون آیین نامه ای برای نظارت و بازرسی عملکرد مالی و اجرایی سازمان نظام پرستاری وجود نداشته است.

علی اکبر ویسی رایگان در گفت و گو با خبرنگار افزود: بنده به عنوان یکی از بازرسان شورای عالی نظام پرستاری که بر مسائل مالی و اداری سازمان نظام پرستاری نظارت می کنیم در جهت ایجاد شفافیت و نظارت در این سازمان تلاش می کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که درآمدها و هزینه های سازمان نظام پرستاری چگونه و به چه میزان است توضیح داد: این نظارت ها را سازمان بازرسی کل کشور هم انجام می دهد. ما نمی توانیم خیلی تخصصی وارد این موضوع شویم ولی بررسی ها را انجام داده ایم و خوشبختانه مشکل و مورد خاصی وجود نداشته است و این بررسی ها را ادامه می دهیم.

ویسی در پاسخ به این پرسش که درآمد سازمان نظام پرستاری سالانه چقدر است و در چه بخش هایی هزینه می شود گفت: در مورد این اطلاعات و آمار اکنون  حضور ذهن ندارم. به هر حال مسئولان سازمان نظام پرستاری صورت های مالی دارند و پایان سال در شورای عالی ارائه می کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مشکلی که وجود داشته این بوده که متاسفانه در چند دوره فعالیت سازمان نظام پرستاری که اکنون در دوره پنجم آن هستیم. هیچ آیین نامه اجرایی و شرح وظایف دقیق و مدون برای نظارت و بازرسی  بارزسان تدوین نشده است.

آیین نامه بازرسی نظام پرستاری هنوز تصویب نشده است

وی گفت: در این دوره برای بازرسی و انجام نظارت و بازرسی بر سازمان نظام پرستاری آیین نامه طراحی کرده ایم. این آیین نامه چندین بار در کمیسیون های مختلف شورای عالی نظام پرستاری بررسی شده البته هنوز به طور کامل در شورای عالی مصوب نشده است. کار تدوین آیین نامه بازرسی شروع شده ولی هنوز تصویب نهایی نشده است.

ویسی افزود: خود ما هم تعجب کردیم که پنج دوره از فعالیت سازمان نظام پرستاری می گذرد اما هنوز برای نظارت و بازرسی بر فعالیت های آن آیین نامه و شرح وظایفی تدوین شده و وجود ندارد.

وی درباره وجود نظارت و بازرسی بر فعالیت های نظام پرستاری در سالهای گذشته گفت: در هر دوره ای نظارت و بازرسی در  سازمان نظام پرستاری در شورای عالی این سازمان بوده است اما برای آن آیین نامه، مسیر راه و شرح وظایف دقیق و مشخص تدوین شده ای وجود نداشته است.

به گزارش ، نبود آِیین نامه نظارت و بازرسی بر عملکرد مالی و اجرایی سازمان نظام پرستاری در حالی است که دوره پنجم این سازمان به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و به نظر می رسد تاکنون درباره درآمدها و هزینه های این سازمان شفافیتی وجود نداشته است به خصوص اینکه برگزاری انتخابات دوره ششم این سازمان و رقابت های انتخاباتی نزدیک است.

اطلاعی از افزایش هزینه صدور گواهی برای مهاجرت پرستاران ندارم

عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره افزایش هزینه صدور گواهی گوداستندینگ (برای پرستاران متقاضی مهاجرت) در این سازمان از 200 هزار تومان به 5 میلیون تومان در دوره پنجم گفت: در این زمینه من اطلاعات دقیقی نداریم چون در شرح وظایف معاونت آموزشی سازمان نظام پرستاری است.

ویسی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شده است اما در مورد اینکه چگونه اجرا می شود برداشت های متفاوتی وجود دارد. 

اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری مسیر طولانی در پیش دارد

وی افزود: همین که این قانون به مرحله اجرا رسیده، از این نظر مثبت است ولی جامعه پرستاری به انتظاراتی که از این قانون داشت، دست پیدا نکرده است. مطمئنا مسیر طولانی وجود دارد تا پرستاران به انتظاراتی که از قانون تعرفه گذاری داشتند برسند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری توضیح داد: مسئله این است که باید زیرساخت های اجرای قانون تعرفه گذاری عملیاتی شود تا امکان اجرای این قنون برای پرستاران فراهم شود و بتوان اسم آن را اجرای قانون تعرفه گذاری گذاشت. بنابراین هنوز نمی توانیم بگوییم قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرا شده و هنوز نیاز است که زیرساخت ها تعریف و آماده شود تا جامعه پرستاری بتواند از این قانون استفاده کند.

ابهام درباره ادامه مسیر قانون تعرفه گذاری پرستاری

وی گفت: با وجود دستور مقام معظم رهبری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری فقط یک مرحله پرداخت آن هم به صورت علی الحساب صورت گرفته، این مساله در مورد اجرای مراحل بعدی این قانون بین پرستاران نگرانی ایجاد کرده است و معلوم نیست، این قانون به شکلی قرار است اجرا شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: سوالات زیادی در مورد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد، آیا زیرساخت ها فراهم نشده است؟ آیا آموزش های لازم برای اجرای این قانون انجام نشده است؟ سال 1401 رو به اتمام است و هنوز برای این سوالات جواب روشنی وجود ندارد.

وی در مورد روند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: اجرای این قانون را خیلی پیچیده کرده اند، باید تعریفی از خدمات پرستاری و تعرفه گذاری وجود داشته باشد که این قدر پیچ و خم و پیچیدگی نداشته باشد که عملا به شکلی باشد که برای پرستاران آورده مناسبی نداشته باشد.

ویسی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما علت اجرا نشدن این قانون چیست، آیا اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد، پیچیده بودن آن باعث مشکل شده یا بودجه های آن درجای دیگری هزینه می شود، توضیح داد: اطلاعی در این مورد نداریم که بودجه های تعرفه گذاری اختصاص داده شده در اختیار بیمه ها یا وزارت است و اینکه چقدر از آن تا کنون به دست پرستاران رسیده دقیقا مشخص نیست .

اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری شفاف نیست

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: روند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری خیلی شفاف نیست، معلوم نیست، خدمات پرستاری به چه شکل قرار است ثبت و ضبط شود، خیلی پیچیده است و مثل تعرفه گذاری پزشکان نیست که خیلی راحت قابل محاسبه است.

وی افزود: تعرفه گذاری پرستاران هم باید مثل پزشکان ساده و عملیاتی باشد، هنوز تعریف عملیاتی در این مورد وجود ندارد شاید لازم  دانشگاهیان و صاحبنظران کمک کنند که به یک روش اجرایی عملیاتی و غیر پیچیده برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  دست پیدا کنیم.

وی گفت: البته چون ابتدای کار است ممکن است ضعف هایی هم وجود داشته باشد. به هر حال نفس اجرای آن قدم مثبت است اما باید با اجماع در جامعه پرستاری مشکلات آن را حل کنیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره عملکرد سازمان نظام پرستاری توضیح داد: سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم اهداف زیادی داشت. یکی از آنها محقق شدن همین قانون تعرفه گذاری بود که با تاکید مقام معظم رهبری تا حدی از محاق خارج شد و به مرحله ای رسیده که حداقل روی کاغذ اجرا شده است.

وی گفت: اکنون وزارت بهداشت و سایردستگاههای اجرایی کشور موظف به اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند و اگر مشکلاتی در مرحله اجرای آن هست بحث دیگری است که باید حل شود.

ویسی افزود: البته سازمان نظام پرستاری در حوزه های دیگر هم تلاش کرد اما بیش از دو سال از زمان این دوره سازمان نظام پرستاری با وجود همه گیری کرونا و با توجه به اینکه همه توان کشور در جهت مدیریت این بیماری صرف شد، شرایط کشور اجازه نداد سازمان نظام پرستاری بتواند در عرصه های دیگر خیلی جلو برود ولی در کل خوب بوده است.

کرونا نگذاشت نظام پرستاری به اهدافش برسد

وی درباره ایفای نقش نظارتی شورای عالی نظام پرستاری بر عملکرد این سازمان گفت: شورای عالی نظام پرستاری تلاش خودش را کرده است اما شرایط کلی کشور به خاطر کرونا، شرایط خاصی بود. در خیلی عرصه ها تاثیرگذار بود و در حوزه سلامت این تاثیرگذاری بیشتر بود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: تعیین درصد موفقیت سازمان نظام پرستاری در این دوره سخت است. به هر حال تلاش خودش را کرد. اهداف مختلفی برای این دوره این سازمان تعیین شده بود، اگر کرونا نبود شاید بیشتر به اهداف تعیین شده می رسید.

ویسی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم به 50 درصد اهداف تعیین شده رسیده است، گفت: بله به نظر من به 50 درصد اهدافش رسیده است. یکی از این اهداف اجرای قانون تعرفه گذاری بود که به هر حال آیین نامه های اجرایی آن نوشته شد. باید توجه داشت هر کار نو و جدیدی که شروع می شود در بستر زمان تکامل پیدا می کند.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک کار نو است و در هیچ جای دنیا انجام نشده است. همین مساله شرایط را متفاوت می کند. اجرای این قانون حاصل تلاش عده زیادی از افراد در ادوار گذشته تا کنون نظام پرستاری است. بالاخره هدف این بود که زحمات پرستاران دیده شود. حال اینکه چقدر به این اهداف در بلند مدت دست پیدا کنند، باید منتظر ماند. چون کار پرستاران با پزشکان متفاوت است و تعرفه گذاری خدمات پرستاری پیچیدگی های زیادی دارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اگر برنامه ریزی درستی باشد شاید در طول زمان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بتواند به اهدافش دست پیدا کند. شاید نیاز به اصلاح دارد و باید نگاههای جدیدی بیاید که بتوانیم به اهداف این قانون برسیم.

.