معاون درمان وزیر بهداشت: طرح «نفس» برای نجات فرزندان از سقط اجرا می شود


معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طرح نفس (نجات فرزندان سقط) اجرا می شود. در این طرح، مادرانی که قصد انجام سقط دارند برای مشاوره به مرکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و سعی می‌شود آنها را منصرف کرد.

به گزارش به نقل از ایسنا، سعید کریمی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته جمعیت افزود: با اجرای این طرح به عنوان مثال در شهر زنجان در مدتی محدود ۴۰۰ مادر را از انجام سقط منصرف کرده بودند.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که سقط می‌کنند پشیمان می‌شوند و باید موضوعات روانی را کنترل کرد. آمار سقط جنین متعدد است و چون خیلی از آنها در مراکز غیرقانونی انجام می‌شود نمی‌توان استناد کرد.

وی گفت:‌ سقط جنین موضوعی نیست که وزارت بهداشت به تنهایی با آن مقابله کند، عمده سقط‌ها اصلا در محیط‌های درمانی رخ نمی‌دهد و دسترسی به آن وجود ندارد. اما بعد که عوارض رخ می‌دهد تازه بیمار را به بیمارستان می‌آورند. اگر بخواهیم پیشگیری کنیم دستگاه‌های دیگر موثر هستند.

اثبات سقط جنین دشوار است

وی افزود: برای برخورد با سقط غیرقانونی وقتی بازراین به مراکز مراجعه کنند، حتی اگر وسیله سقط را پیدا کنند، این به معنای انجام سقط نیست و اثبات آن دشوار است. البته طبق قانون اگر داروی سقط پیدا شود به معنای انجام سقط است که با آن برخورد می‌شود. در کل بحث‌های حقوقی جدی برای اثبات وجود دارد. وزارت بهداشت نهاد پلیسی نیست و به خانه مردم دسترسی ندارد.

۵۶ درصد زایمان ها در ایران سزارین است

وی گفت: بر اساس آمار جهانی میزان مجاز سزارین از کل بارداری ها کمتر از ۲۵ درصد است. دلیل آمار بالای سزارین در ایران فقط القای پزشکی نیست زیرا خیلی از مادران از درد زایمان طبیعی می‌ترسند.

کریمی افزود: کاهش میزان سزارین نیازمند فرهنگسازی است. باید زایمان بدون درد را ترویج دهیم که این کار در مراکز وزارت بهداشت شروع شده است و به سمت کاهش درد غیردارویی و برگزاری کلاس آموزشی برای مادران باردار رفته‌ایم.

وی ادامه داد: طبق قانون باید سالی ۵ درصد  از میزان سزارین‌ها کاهش داده شود. این موضوع در اعتباربخشی بیمارستان‌ها لحاظ شده است و بیمارستانهایی که میزان سزارین خارج از عرف داشته باشند با کاهش درجه اعتبار بخشی مواجه می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: زایمان طبیعی با هر شیوه‌ای در مراکز دولتی رایگان است.