مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: 33 میلیون ایرانی رایگان بیمه هستند


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد: بیش از ۳۳ میلیون ایرانی بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند البته ضعف بیمه سلامت در پوشش خدمات درمان سرپایی است.

به گزارش به نقل از مهر، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری افزود: نسخه الکترونیک، داروخانه‌ها و بیمه روستایی تا پایان تیر پرداخت شده است.

وی به تشکیل صندوق بیماری‌های صعب العلاج اشاره کرد و گفت: ۱۰۷ بیماری در لیست قرار داده ایم و تاکنون ۵۱ بیماری وارد لیست صندوق شده است. سال گذشته ۳,۱۰۰ میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص دادیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: هزینه‌های دارویی بیماران در صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان به بالای ۹۰ درصد رسیده و پرداختی از جیب بیمار در حد ۵ تا ۱۰ درصد است.

وی در مورد جمعیت صندوق بیماری‌های خاص، گفت: بیش از یک میلیون نفر در سامانه‌های بیمه سلامت برای بیماری‌های خاص و مزمن، نشان دار شده اند.

وی افزود: غربالگری را برای پیشگیری از تولد نوزاد با بیماری‌های خاص را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با انجام این کار، هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌ها را کاهش دهیم.

وی بر اهمیت مقوله پیشگیری و خدمات توانبخشی تاکید کرد و گفت: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای کاردرمانی، ۶ میلیارد تومان فیزیوتراپی و در سال گذشته ۱,۳۵۰ میلیارد تومان برای معلولان تحت پوشش بهزیستی هزینه کرده ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: پرونده الکترونیک نیز یکی دیگر از خدمات بیمه سلامت است که پیگیر تکمیل آن هستیم.

ضعف بیمه سلامت در پوشش خدمات سرپایی

ناصحی گفت: ضعف بیمه سلامت توجه به بخش سرپایی در بخش خصوصی است، زیرا بیشترین مراجعات به بخش خصوصی است. اما نمی‌توانیم بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های درمان را با تعرفه دولتی پرداخت کنیم. بنابراین، پرداختی‌ها از جیب مردم در بخش سرپایی زیاد است .به دنبال این هستیم که سهم بیمه سلامت از هزینه‌های سرپایی را افزایش دهیم.

وی به پوشش هزینه‌های درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: سقف دوره‌های درمان و سقف ریالی را در بخش دولتی برای درمان ناباروری برداشته ایم. در بخش غیردولتی نیز ۹۰ درصد تعرفه عمومی را پرداخت می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص اعتبارات سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: بیمه سلامت برای اقشار محروم جامعه است، به طوری که توانسته ایم با کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان، بیمه رایگان کنیم.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان کمتر از منابع مورد نیاز را پرداخت می‌کند.

ناصحی در مورد جمعیت صندوق بیماری‌های خاص، گفت: بیش از یک میلیون نفر در سامانه‌های بیمه سلامت برای بیماری‌های خاص و مزمن، نشان دار شده اند.

وی گفت: یکی از عوامل کمبود دارو سه برابر شدن تعداد داروخانه ها و به تبع آن سه برابر شدن انبارهای دارویی است. تامین ذخایر دارویی متناسب با رشد تعداد داروخانه ها نبوده است.

اخبار مرتبط:

شرط بیمه سلامت برای حمایت از پزشکان

مردم سرگردان بین نسخه کاغذی و الکترونیک؛ ادعای نسخه نویسی 99 درصدی

2 هزار میلیارد تومان برای درمان زوج های نابارور پرداخت شد