مخالفت نظام پزشکی با فروش آنلاین دارو


معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: صدور مجوز فعالیت برای پلتفرم های فروش آنلاین دارو بر خلاف سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است و نه تنها خطاهای دارویی را افزایش می دهد بلکه باعث افزایش فروش داروهای قاچاق و سقط جنین می شود.

به گزارش ، دکتر مهری حجت دوست افزود: صدور مجوز فعالیت پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو بدون لحاظ «استانداردهای دارودهی ایمن Safe Medication»» در مغایرت با سیاست‌های کلی «سلامت» ابلاغی مقام معظم رهبری است.

وی گفت:  یکی از نگرانی‌های جدی در خصوص فروش دارو در بستر پلتفرم ها، افزایش خطاهای دارویی، به خطر افتادن ایمنی بیمار، ارائه داروی قاچاق، تاریخ مصرف گذشته، تقلبی یا ارائه برخی داروهای با کاربرد سقط جنین، سوء مصرف و سایر موارد پرخطر است.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲، نامه‌ای را در جهت تبیین نگرانی خود در خصوص توزیع و عرضه دارو توسط پلتفرم‌ها به مبادی ذی ربط به ریاست جمهوری ارسال کردیم.

وی با اشاره به مصوبه هیات مقررات‌زدایی بهبود محیط کسب و کار در رابطه با صدور مجوز پلتفرم‌های فروش آنلاین گفت: هیات مقررات‌زدایی بر این موضوع تاکید داشته است که پلتفرم‌های مجوز دار جهت ارائه دارو نیاز به اخذ مجوز جدیدی ندارند.

این نکته به معنای قانونی بودن ارائه دارو در بستر پلتفرم‌های آنلاین نیست و همچنان که در ادامه تاکید شده سازمان غذا و دارو مکلف است دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها را تدوین کند.

حجت دوست ادامه داد: این احتمال وجود دارد که سازمان غذا و دارو با توجه به سایر قوانین کشور از جمله قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و قانون تجارت الکترونیکی و سایر قوانین و دستورالعمل‌ها به شکل کلی ارائه دارو توسط داروخانه به پلتفرم‌های آنلاین را ممنوع کند.

فروش آنلاین، خطاهای دارویی و سقط جنین را افزایش می دهد

وی گفت: هر چند که موضوع اعتراض‌های انجمن‌های داروسازی ایران بر حق است اما موضوع ما از نظر «ایمنی بیمار» است. طبق سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۳ در بند ۲-۸ افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت در اولویت قرار گرفته است.

حجت دوست افزود: وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۳ و پس از ابلاغ این سیاست ها، استانداردهای ایمنی بیمار را تدوین و پیاده‌سازی کرد به طوری که این امر جزو الزمات اعتبار بخشی مراکز مراقبت سلامت محسوب می‌شود (طبق ترم جهانی به تمامی مراکز تشخیصی، درمانی، توابنخشی و دارویی مرکز مراقبت سلامت گفته می‌شود).

معاون فنی نظام پزشکی گفت: صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین فروش دارو در واقع به نوعی حذف مسئول فنی داروخانه است. طبق قانون وزارت بهداشت مسئول فنی دارویی باید در داروخانه بطور مستمر حضور داشته باشد.

وی افزود: مسئول فنی تلفیق دارویی را بررسی می‌کند تا داروی نسخه شده با داروهای دیگر و غذای مصرفی بیمار تداخل نداشته باشد. از طرفی نحوه دقیق آموزش مصرف دارو باید چهره به چهره به بیمار یا همراه بیمار اتفاق بیفتد. همچنین داروساز شرایط نگهداری و علائم و عوارض دارو را به بیمار آموزش می‌دهد. حذف وظایف مسئول فنی دارویی در عرضه دارو توسط پلتفرم‌ها خطر افزایش خطاهای دارویی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: طبق مذاکراتی که با رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی داشتیم درخواست کردیم که تمامی استانداردهای دارودهی ایمن در تدوین دستورالعمل مد نظر قرار گیرد. و البته طبق قانون سازمان نظام پزشکی، این سازمان باید درتدوین آیین نامه‌های مرتبط با امور پزشکی اظهارنظر مشورتی ارائه کند.

دکتر حجت دوست گفت: ارتقاء سلامت مردم برای ما مهمتر از کسب و کار و درآمدزایی است. بنا به دلایل فوق مخالفت سازمان نظام پزشکی با عرضه دارو در بستر پلتفرم‌های فروش انلاین دارو ادامه دارد.

منبع: نظام پزشکی

اخبار مرتبط:

فروش آنلاین دارو به نفع مردم است

پلتفرم‌های آنلاین داروی قاچاق و سقط جنین عرضه می‌کنند

نشت دارو به بازار سیاه پیامد فروش آنلاین دارو/ سکوت متولیان سلامت

فروش آنلاین داروی شیمیایی تخلف است/ هشدار برای ارسال داروهای زیرپله‌ای

۱۰۰ داروخانه مجوز فروش اینترنتی دارو گرفتند