درس‌های ایران هلث 24 |


نمایشگاه ایران هلث 24 بعد از چهار روز شلوغ از 6 تا 9 خرداد برگزار شد و به کار خود پایان داد. رویدادی که از جنبه های مختلف برای صنف و صنعت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی مهم است و می توان از ابعاد مختلف نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه را بررسی کرد و از تجربه آن برای آینده بهتر بهره برد.

نمایشگاه امسال مانند سالهای قبل در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حدود 10 سالن نمایشگاهی برگزار شد. نکته ای که در چینش سالن ها مشهود بود این بود که از نظر موضوعی و خدماتی نظم مشخصی در چینش سالن ها دیده نمی شد.

صنعت تجهیزات پزشکی شاخه های مختلفی دارد و به طور کلی می توان خدمات این حوزه را به سه بخش تولید، واردات و توزیع تقسیم کرد. در یک تقسیم بندی دیگر محصولات این حوزه شامل تجهیزات پزشکی بزرگ و سرمایه ای و ملزومات مصرفی است و جدیدا هم گازهای طبی سر شاخه های مخصوص خود را دارند.

از طرف دیگر از نظر گروه پزشکی تجهیزات پزشکی دسته های بندی های مختلفی مثل مغز و اعصاب، قلب وعروق، گوارش و اورولوژی، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم، پوست و مو، دندانپزشکی و … دارند.  در استاندارد، ۱۶ گروه تعریف شده که شامل گروه پزشکی ورزشی و موارد دیگر هم است.

در نمایشگاه ایران هلث امسال چندین جای خالی وجود داشت. به جز چند سالن، بقیه سالن ها تخصصی نشده بود. به طور مثال پزشکی که به دنبال خرید یک دستگاه لیرز بود تقریبا تمام سالن ها رو باید می دید. امیدوارم سال آینده سالن ها مقداری تخصصی تر چیده شود.

بزرگ و کوچک در نمایشگاه

نکته بعد انحصار طلبی بود. که در نمایشگاه امسال هم به چشم می آمد. سالهاست در نمایشگاه 400 یا 500 شرکت را که سالهای قبل هم بوده اند باز هم می بینیم. در صورتی که هدف از نمایشگاه کسب دانش و تجربیات جدید برای شرکتهای جدید هم هست. شرکتهایی که با 30 متر فضا می توانند فعالیت خود را معرفی کنند چرا همیشه باید بیش از 100 متر غرفه داشته باشند.

البته امسال چندین شرکت جدید به نمایشگاه آمده بودند و از این نظر خیلی خوب بود ولی چه خوب است در سال‌های آینده غرفه های عظیم و خودنمایی ها از بین برود و بزرگان اجازه دهند شرکت‌های کوچکتر هم دیده شوند.

نکته بعدی ساعت و زمان نمایشگاه بود که بسیار کم بود. زمان نمایشگاه ساعت 4 تمام می شد در حالی که بعد از این ساعت زمان مفیدی در طول روز به خصوص در فصل بهار است. بنابراین بسیاری از شرکت ها و غرفه داران نمی توانستند با وجود هزینه ای که برای حضور در نمایشگاه داشتند، استفاده مفید و لازم را ببرند.

نمایشگاه ایران هلث 24 البته نکات بسیار مثبتی داشت. در این نمایشگاه همدلی تمام تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی و فضای دوستی و همکاری و صمیمیت دیده می شد. همدلی که یک سرمایه ارزشمند برای صنف تجهیزات پزشکی است و برای آن زحمت ها کشیده شده است هدف همه ما این است که ایرانی قوی بسازیم.

بازدید پر شور و بی حاشیه مسئولان از ایران هلث

نکته دیگر بازدید مسئولان از نمایشگاه بود. در سالهای گذشته هر زمان که پایمان را در نمایشگاه می گذاشتیم، می دیدیم که با حضور هر وزیر یا مسئولی به نمایشگاه همه با زور و هول دادن و دعوا، سعی می کردند که آن مسئول را به سمت غرفه خود ببرند ولی امسال در کمال آرامش و بدون هیچ درگیری مسئولان از غرفه ها بازدید کردند و چقدر زیبا بود که در نمایشگاه امسال همکاران به حقوق هم احترام می‌گذاشتند.

نکته دیدنی دیگر نمایشگاه ایران هلث 24 حضور پر رنگ و صمیمی مسئولان اداره کل تجهیزات پزشکی بود. آنان خیلی صمیمی در غرفه ها می نشستند و صحبت می کردند. صحبت ها و نکات مورد نظر شرکت ها و فعالان تجهیزات پزشکی را که از اقصی نقاط کشور به تهران آمده بودند، می شنیدند. در حالی که سالهای قبل این طور نبود و فاخرترین شرکت ها و غرفه ها باید با گردن کج خدمت مسئول یا کارشناس اداره کل می رفتند تا شاید به او پاسخی بدهند.

ما در غرفه انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی استان خراسان رضوی در روز دوم مهمانی ارزشمند داشتیم. آقای دکتر عامری معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت  به غرفه ما آمد. ساعتها نشست و با تولید کننده های استان گفت و گو کرد. مهندس حمیدی، رئیس اداره تولید هم آمد و با صبر و حوصله به صحبت های شرکتهای استان گوش کرد و مثل همیشه پاسخگو بود. انصافا ایران هلث امسال دیدنی بود، همدلی بین تولید کنندگان موج می زد و همه پای کار بودند.

محمد ذی روحی

مشاور رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی استان خراسان رضوی