حوادث طبیعی هر سال جان 3 هزار ایرانی را می‌گیرد/خطرات بالقوه غنی‌سازی اورانیوم


رئیس اورژانس کشور گفت: هر سال به طور متوسط ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می دهد و در پی این مخاطرات حدود سه هزار نفر کشته، 9 هزار نفر مصدوم می شوند و زندگی ۱.۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

به گزارش ، جعفر میعادفر در همایش پدافند غیر عامل در زنجان افزود: بنابر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا ISDR (International Strategy for Disaster Reduction)، جمهوری اسلامی ایران از نظر بلایای طبیعی در کلاس (سطح) خطر ۸ از ۱۰ قرار دارد.

وی گفت: در دنیا ۴۰ نوع بلای طبیعی شناخته شده است و در ایران ۳۲ نوع آن به وقوع می پیوندد. ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان است و با رتبه چهارم در قاره آسیا میزان آسیب پذیری مردم ایران در برابر بلایا ۸۰ درصد است.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت افزود: موقعیت جغرافیایی و خصوصیات توپوگرافیک ایران، آسیب پذیری بالای سازه ای و غیرسازه ای جامعه از علل مخاطرات طبیعی در ایران است که منجر به مرگ و صدمات بی شمار و سایر پیامدهای سوء سلامتی می شود.

وی ادامه داد: توسعه سریع شهرنشینی باعث شده تا بسیاری از ساکنان روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند که از مقاومت و آمادگی لازم برای بلایا برخوردار نیستند. آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا، کافی نیست و آسیب ناشی از مخاطرات طبیعی بر مراکز بهداشتی درمانی، به خصوص مخاطرات آب و هوایی، رو به افزایش است.

توجه به خطرات بالقوه غنی سازی اورانیوم

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: باید خودمان را برای حوادث و اتفاقاتی غیر منتظره آماده نگه داریم، چرا که تهدیدات جدید رویکردهای نوین می طلبد.

وی افزود: حیاتی ترین منبع یک کشور منابع انسانی آن است و حفظ سلامت جسم و روح انسان های یک جامعه از مهمترین راهبردهای هر کشوری است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور، وظیفه تدوین سیاست ها، راهکارها و دستورالعمل ها را برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به مشکلات سلامتی دارد.

رئیس اورژانس کشور گفت: به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه و بهره مندی از منابع عظیم نفت و گاز از منظر اقتصادی همواره در طول تاریخ مورد حمله واقع شده و احتمال مورد تهدید قرار گرفتن از سوی سایر کشورها وجود دارد و با ورود جمهوری اسلامی ایران به عرصه فناوری های نوین (غنی سازی اورانیوم، نانو و…) از منظر علمی توجه به خطر بالقوه این فناوری ها نیز الزامی است.

وی افزود: ایجاد سامانه‎ های هوشمند رصد و پایش تهدیدات کلاسیک و نوین و تقویت آمادگی و افزایش ظرفیت نظام سلامت در مدیریت تهدیدات CBRNE از اهداف کلان پیش‎رو در حوزه پدافند غیر عامل هستند.

منبع: وبدا

اخبار مرتبط:

۲۶ فوتی و ۴۳۶۸ مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری

نیمی از مصدومان بیمارستانی حوادث رانندگی بعد از ترخیص می‌میرند

ایران به کنوانسیون جهانی ایمنی و بهداشت محیط کار پیوست

فرمان شکسته در جاده‌های مرگ

مردم قربانی خودروهای بی‌کیفیت و جاده‌های غیراستاندارد می‌شوند/ مسئولان پاسخگو نیستند

بیمارستانهای تهران، لرزان روی خط گسل