انتقاد دکتر لنکرانی به بی توجهی وزارت بهداشت به محاسبه هزینه تجهیزات پزشکی در تعرفه‌ها


رئیس انجمن علمی آندوسکوپی های گوارشی ایران با ارسال نامه ای به معاون درمان وزارت بهداشت نسبت به بی توجهی به تامین هزینه های تجهیزات پزشکی در تعیین تعرفه خدمات آندوسکوپی و کولونوسکوپی انتقاد کرد و خواستار اصلاح این امر در صورتحساب بیماران و پوشش بیمه‌ای این لوازم شد.

به گزارش ، دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت در نامه به دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت از وی خواست تا موارد اعلامی مازاد بر تعرفه اندوسکوپی و کلونوسکوپی در صورت ارائه خدمت و تهیه وسایل مزبور با درج در صورتحساب بیماران، قابل پرداخت از طرف بیمه ها باشد.

من کامل نامه دکتر باقری لنکرانی به این شرح است:

معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر کریمی

باسلام

      ضمن تشکر از مساعی جناب عالی در ارتقای خدمات سلامت کشور از جمله اصلاح دستورالعمل ارائه خدمات مختلف نظیر کولونوسکوپی، همان گونه که مستحضرید تعرفه های پروسیجرها همچون آندوسکوپی و کولونوسکوپی حتی با لحاظ کردن هر دو بخش فنی و حرفه ای، در حال حاضر کفاف هزینه های نگهداشت و استهلاک این دستگاه ها را نمی دهد.

در این شرایط، تحمیل هزینه‌های اضافه‌تر به واحدهای ارائه خدمت چه در بخش دولتی و چه خصوصی، برای خدماتی که برای حفظ کیفیت درمان و ایمنی بیماران ضروری هستند و در تعرفه های مزبور نه در جزء فنی و نه در حرفه‌ای لحاظ نمی شوند، باعث فشار مضاعف مالی هم به ارائه کنندگان خدمت و هم بیماران شده است.

 از جمله خدمات ضروری که در کنار پروسیجرها ارائه می شود می توان به مواردی همچون پالس اکسی متری، رگ گیری، تزریق سرم و دارو، بررسی وضعیت بیمار، مشاوره قبل و بعد از پروسیجر و … اشاره کرد.

 از طرف دیگر برخی تجهیزات مصرفی آندوسکوپی و کولونوسکوپی که غیر سرمایه ای و یکبار مصرف هستند و بعضا تهیه آنها  برای بیماران امکانپذیر نیست و لزوما توسط مراکز درمانی، بیمارستان، کلینیک یا توسط پزشکان در مطب شخصی تهیه می شوند.

از مهمترین این موارد می توان به لوازم مصرفی همچون پنس بیوپسی، سوزن اسکلروتراپی، هموکلیپس، اسنیر، تهیه وسایل ضد عفونی، دهانی، کیت اپرئاز لباس بیمار، داروهای لازم سدیشن و … نام برد که در حال حاضر با  چالش تقبل هزینه توسط بیمه ها در برخی استان ها روبرو شده است.

 حتی برخی خدمات که دارای تعرفه هستند بعضا توسط سازمانهای بیمه گر در صورتحساب‌های ارسالی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و باعث تضییع حقوق بیماران و ارئه کنندگان خدمت می‌شود که به موارد زیر می توان اشاره کرد :

1-           ویزیت بیمار قبل و بعد از پروسیجر و مشاوره پزشکی

2-           کد ۹۶۰۱۸۰ اکسیژن تراپی با نازال یا ماسک

3-           کد ۹۶۰۰۱۰ پایش و ارزیابی مثل فشار گرفتن. کنترل علائم حیاتی و پالس اکسی متری

4-           کد ۹۶۰۱۵۵ برای رگ گرفتن

5-           کد ۹۶۰۱۷۰ برای تزریق هر داروی وریدی

6-           لیست وسایل مصرفی یکبار مصرف ویژه هر بیمار

با توجه به موارد فوق، از جناب عالی درخواست می شود ضمن اعلام این موارد به معاونان درمان دانشگاه علوم پزشکی، بیمه های پایه و تکمیلی، تاکید شود که موارد اعلامی مازاد بر تعرفه اندوسکوپی و کلونوسکوپی بوده و در صورت ارائه خدمت و تهیه وسایل مزبور با درج در صورتحساب بیماران، قابل پرداخت از طرف بیمه هاست. امید است با تاکید و پیگیری جناب عالی، وضعیت ناهماهنگ فعلی که در برخی از استانها باعث برخورد بین بیماران، بیمه ها و ارائه کنندکان خدمت شده است و بر کیفیت خدمات و ایمنی آنها تاثیر گذار بوده، به سرعت حل شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی

رئیس انجمن علمی آندوسکوپی های گوارشی ایران



Source link