واردکنندگان تجهیزات پزشکی 3 هزار میلیارد تومان از مراکز درمانی طلب دارند


عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران گفت: شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی بین 2.5 تا 3 هزار میلیارد تومان از بیمارستانها و مراکز درمانی کشور طلب معوقه دارند که پرداخت آنها حدود یکسال به تاخیر افتاده است.

ابوالفتح صانعی در گفت و گو با خبرنگار افزود: بیمارستانها و مراکز درمانی کشور با حدود یکسال تاخیر پول تجهیرات پزشکی خریداری شده را به شرکتها پرداخت می کنند. بازه زمانی پرداخت هزینه این تجهیزات از 8 ماه تا بیش از یکسال متغیر است.

وی ادامه داد: در این شرایط در حالی که با تورم بالایی در کشور مواجه هستیم ارزش پولی که بابت تجهیزات پزشکی دریافت می‌کنیم کم می‌شود و هزینه‌های این شرکتها بالا می‌رود.

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران افزود: هزینه‌های شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی به طور کلی بر مبنای ارز آزاد است، حقوق کارکنان، حمل و نقل و سایر هزینه‌های جاری شرکتها بر اساس هزینه‌های روز و ارز آزاد است در حالی که تجهیزات پزشکی با ارز ترجیحی به صورت دولتی قیمت گذاری می شود.

وی گفت: سازمان غذا و دارو در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی وارداتی سود 18 درصد را بر مبنای نرخ دلار 4200 تومانی محاسبه می‌کند اما هزینه‌های شرکتها به نرخ آزاد و تورم روز است بنابراین سود شرکتهای تجهیزات پزشکی حدود 18 درصد اما هزینه‌ها در مجموع حدود 34 درصد است.

وی گفت: در این شرایط شرکتهای واردکننده تجهیزات پزشکی هزینه کالاهای فروخته را با تاخیر دریافت می‌کنند و اکنون بین 2.5 تا 3 هزار میلیارد تومان تومان از بیمارستانها و مراکز درمانی کشور طلب معوقه دارند.

صانعی به خبرنگار در مورد میزان ارز ترجیحی شرکتهای واردکننده تجهیزات پزشکی گفت: میزان ارز ترجیحی این شرکتها روی کاغذ یک میلیارد و 600 میلیون دلار است اما از اول امسال تاکنون فقط 600 میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی پرداخت شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران افزود: نوع تجهیزات پزشکی که وارد می شود را وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تعیین می‌کند. هر سال این سازمان فهرستی را به عنوان تجهیزات پزشکی استراتژیک و مورد نیاز کشور که تولید کننده داخلی ندارد معرفی می‌کند و این کالاها با ارز ترجیحی وارد شود. در واقع شرکتهای وارد کننده نقشی در تعیین تجهیزات پزشکی وارداتی ندارند.



Source link