سالانه حداقل ۲۷ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور می‌میرند


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت سالانه فقط بر اثر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۲۷ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که بسیار قابل توجه است.

به گزارش ، سمیه رفیعی در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو افزود: هرگز در مجلس با موضوع محیط زیست سیاسی برخورد نکردیم. زمانی که به پرونده ترک فعل هوای پاک ورود کردیم، دیدیم که دستگاه‌های مسئول اعتباری برای انجام وظایف خود ندارند ولی جالب‌تر این بود که هیچ تلاشی هم برای گرفتن بودجه نکرده بودند.

وی گفت: همه در مورد آلودگی هوا صحبت می کنند ولی زمان فصل بودجه ناگهان نگرش‌ها عوض شده و بودجه ‌های محیط زیستی حذف می‌شود. باید این نگاه ها عوض شود و از ابتدای زنجیره اقدامات لازم و قانونی برای رفع آلودگی هوا انجام شود.

رفیعی افزود: خوشبختانه با تلاش فراکسیون محیط زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، تاکنون در برنامه هفتم یک فصل برای محیط زیست و دو ماده برای آلودگی هوا و تغییر اقلیم مصوب شده است که امیدواریم در صحن علنی هم رأی بیاورد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: مجلس راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای رفع آلودگی هوا پیشنهاد کرده است اما متاسفانه هیچ‌کدام از راهکارهای پیشنهادی در دولت عملیاتی نشده است و به همین است که وضعیت محیط زیست کشور این گونه است.

استاندارد سوخت تدوین شد

وی گفت: البته در اجرای قانون هوای پاک پس از ۴ سال استاندارد سوخت در کشور تدوین شد. در عین‌ حال ردیف مستقلی نیز برای اجرای این قانون مصوب شده است که امیدواریم زمستان امسال هوای بهتری داشته باشیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در حوزه معاینه فنی نیز انتقادات زیادی داشتیم که خوشبختانه در یکسال گذشته با مدیریت جدید شاهد رفع مشکلات در این حوزه بودیم.

منبع: خانه ملت