در مراسم روز پرستار چه گذشت


مراسم روز پرستار سال 1402 یکماه مانده به انتخابات شورای عالی نظام پرستاری، بیش از آنکه جنبه عملی و ماهیت مستقل داشته باشد تحت تاثیر رقابت های انتخاباتی بود.

به گزارش ، در این مراسم کشوری که در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد، عباس عبادی معاون پرستاری و محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری که خود با ائتلاف «همه» یکی از رقبای انتخاباتی این سازمان است، صحبت کردند و البته این فرصت در اختیار سخنگویان دو ائتلاف دیگر قرار نگرفت.

مراسم کشوری روز پرستار امسال (28 آبان) همزمان با ولادت حضرت زینب (س) برگزار شد و طبق معمول تعدادی از پرستاران نمونه در این مراسم تقدیر شدند. این مراسم درست زمانی برگزار می شود که قاطبه پرستاران از مشکلات معیشتی، کمبود حقوق، تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کار و نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شکایت دارند.

جامعه پرستاری که تعداد آنها به گفته عباس عبادی به حدود 210 هزار نفر می رسد، در سطوح مختلف پرستاری، مدیریت پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و کمک پرستاری فعال هستند. اما مشکلات معیشتی و حقوق پایین آنها به شدت آنها را ناراضی کرده است. مشکلاتی که بسیاری از پرستاران را از سالهای قبل به سمت تجمعات اعتراضی صنفی هدایت می کرد.

مهمترین مشکل پرستاران حقوق دریافتی پایین است. حقوقی که به گفته محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار و سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان در انتخابات نظام پرستاری با حدود 9 تا 12 میلیون تومان در ماه کفاف اجاره خانه پرستاران را هم نمی دهد.

به گفته شریفی مقدم، کمبود پرستار باعث شده که پرستاران به اضافه کاری اجباری مجبور شوند و البته مبلغی که بابت هر ساعت اضافه کار به آنان پرداخت می شود بین 16 تا 20 هزار تومان است، یعنی با حدود 6 ساعت اضافه کاری می توانند یک قوطی کنسرو ماهی 97 هزار تومانی بخرند.

با این حال همین مبلغ اندک در کنار کارانه های پرستاران با تاخیرهای بعضا 6 تا 9 ماهه پرداخت می شود.

بسیاری از پرستاران برای فرار از این سختی کار طاقت فرسا و حقوق پایین به فکر راه فرار هستند. به طوری که عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت به تازگی اعلام کرده که 15 درصد پرستاران به علت مشکلات این حرفه، شغل پرستاری را ترک می کنند.

گروهی از پرستاران نیز راه مهاجرت و خروج از کشور را در پیش می گیرند و به کشورهای همسایه و گاه کشورهای دورتر در اروپا یا کانادا مهاجرت می کنند. جایی که یک ماه حقوق آنها حدود 100 میلیون تومان به پول ایران است. نیاز به پرستار در کشورهای مختلف به قدری است که بسیاری از این کشورها از پرستاران در مورد دانستن زبان کشور میزبان هم سختگیری نمی کنند.

پرستاران برای مهاجرت فقط کافی است یک گواهی گود استندینگ از سازمان نظام پرستاری بگیرند. نامه ای که این سازمان بابت هر نفر حدود 5 میلیون تومان دریافت می کند. به گفته رئیس کل این سازمان سالانه حدود دو هزار نفر این نامه را از سازمان نظام پرستاری دریافت و مهاجرت می کنند.

رقمی که البته شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار تعداد آن را بیشتر می داند. به گفته او سالانه حدود 3 هزار پرستار با دریافت گواهی گود استندینگ از سازمان نظام پرستاری برای مهاجرت اقدام می کنند.

خروج پرستاران از این حرفه و مهاجرت آنها از کشور، در حالی است که نسبت پرستار به تخت در ایران حدود نصف حد استاندارد است و کشور به شدت به پرستار نیاز دارند. طبق استانداردهای توافق شده در ایران باید به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار شاغل داشته باشیم در حالی که این میزان اکنون به طور متوسط حدود 9 دهم است.

در واقع باید بین 150 تا 200 هزار پرستار به جمع پرستاران کشور اضافه شود تا به حداقل استاندارد و کیفیت مطلوب پرستار برسیم اما نه وزارت بهداشت چنین ظرفیتی برای استخدام دارد، نه حقوق مکفی به پرستاران تحصیلکرده داده می شود که پست های خالی را پر کنند. جریان حرفه پرستاری درست بر خلاف جهت مطلوب در حرکت است.

برای رفع این مشکلات در سالهای اخیر دو قانون مهم برای پرستاران در مجلس تصویب شده است. یکی قانون ارتقای بهره وری خدمات بالینی است که مطابق آن پرستاران نباید به اضافه کاری اجباری مجبور شوند و کار کردن آنها در شیفت های عصر و شب باید با ضریب 1.5 محاسبه شود و البته برای پرستاران شاغل در بخش های سخت مثل بخش های روانی و سوختگی تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

دوم، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که مطابق آن کارانه پرستاران که جدا از حقوقشان است باید افزایش پیدا کند. هدف از اجرای این قوانین افزایش رضایتمندی پرستاران از این حرفه است. پرستاران خواهان این هستند که با افزایش حقوق و مزایایشان فاصله درآمدی آنان با پزشکان کم شود در حالی که با تصویب وزارت بهداشت، سقف کارانه پزشکان برداشته شد و میزان کارانه پزشکان متخصص به ارقامی بالای 120 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در حالی که میزان کارانه پرستاران با ارقام یک تا سه میلیون تومانی و گاه زیر یک میلیون تومان و حتی زیر 200 هزار تومان ده ها و گاه بیش از  100 برابر با کارانه پزشکان تفاوت دارد و همین تفاوت عامل مهم افزایش نارضایی شغلی در بین پرستاران است.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری که حدود 16 سال رئیس این سازمان بوده و در تمام این مدت نیز همزمان یک شغلی دولتی از جمله معاون پرستاری وزیر بهداشت، مشاور کارآفرینی وزیر بهداشت، عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت و اخیرا معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید داشته است، در زمان اجرای قانون تعرفه گذاری در دولت یازدهم وعده داد که کارانه پرستاران به طور متوسط 3 میلیون تومان خواهد بود.

رقمی که محقق نشد. عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در این مورد توضیح داد که وعده های رئیس سازمان نظام پرستاری با واقعیت تطابق ندارد و باعث نارضایی پرستاران می شود. به گفته او رئیس کل سازمان نظام پرستاری و معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت از طرف وزارت بهداشت وعده می دهد.

حالا رئیس 16 ساله سازمان نظام پرستاری که دیر به مراسم آمد و زود رفت، از فرصت مراسم روز پرستار با سخنان انتقادی در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات مجدد شورای عالی این سازمان استفاده می کند و می گوید، آنچه به عنوان قانون تعرفه گذاری اجرا شده اصلا اجرای قانون نیست. در حالی که عباس عبادی پیش از این اعلام کرده بود که آیین نامه اجرایی این قانون با مشورت جزء به جزء با سازمان نظام پرستاری نوشته شده و رئیس این سازمان پای آن را امضا کرده است.

محمد میرزابیگی در مراسم امروز گفت: « ما باید مطالبات جدی خود را با لحنی صریح مطرح کنیم. اگر نقدی مطرح می‌شود به معنای آن است که به تناسب وعده‌های داده شده باید مطالبات جامعه پرستاری را مطرح کنیم .چقدر باید درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری صحبت کنیم تا بالاخره به درستی اجرایی شود. آنچه امروز به عنوان قانون اجرا می‌شود نه تنها قانون نیست که حتی علیه آن است.»

او که از ابتدای دوره پنجم سازمان نظام پرستاری وعده استخدام پرستاران، پرداخت کارانه 3 میلیون تومانی به پرستاران، استخدام پرستاران فعال در کرونا و پیگیری پرداخت فوق العاده خاص تا حصول نتیجه را می داد، حالا وزارت بهداشت را مقصر تحقق نیافتن وعده های خود می داند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: سنوات زیادی را از عدم اجرای قانون از دست دادیم که بخشی از این سنوات در دوره‌ای همزمان با طرح تحول سلامت بود. زمانی که وزارت بهداشت از نظر مالی در شرایط خوبی هم قرار داشت اما قانون آن زمان هم اجرایی نشد.

اشاره او به زمانی است که محمد میرزابیگی، در زمان وزارت حسن قاضی زاده هاشمی و اجرای طرح تحول سلامت، معاون پرستاری وزیر بهداشت بود.

عبادی گفت: مطرح کردن انتقاد بدون در نظر گرفتن تمام شرایط، شاید شرط انصاف نباشد. همه ما در رشد و رکود موضوعات باهم نقش داریم. سازمان نظام پرستاری حتماً به ما کمک کرده است اما تنها شریک عروسی نباشند و در عزا هم کنار ما باشند.

وی افزود: فرمایشات رهبری در مورد پرستاران برای ما حجت شرعی است. در اجرای قانون تعرفه‌گذاری در ابتدای راه هستیم. قبول داریم نواقصی هم وجود دارد. البته منابع مالی قانون تعرفه‌گذاری وارد سرانه سلامت شده است اما باید تلاش کنیم مشکلات به حداقل برسد تا کیفیت خدمات هم بهبود یابد.

مراسم کشوری سال 1402 تمام شد. مراسمی که حرف تازه ای برای پرستاران نداشت و بیش از همه تحت تاثیر رقابت های نفس گیر سه ائتلاف پرستاران برای انتخابات سازمان نظام پرستاری است. از بین سه ائتلاف فقط نماینده ائتلاف «همه» فرصت صحبت کردن در مراسم رسمی با پوشش خبری داشت و سخنگویان دو ائتلاف دیگر یعنی ائتلاف عدالتخواهان و ائتلاف آرمان پرستاری چنین فرصتی نداشتند.

اخبار مرتبط

هوای تازه در نظام پرستاری

در آخرین جلسه شورای عالی نظام پرستاری چه گذشت/ رئیس کل جلسه را ترک کرد

جزئیات آخرین اصلاحات قانون تعرفه گذاری پرستاری/نظام پرستاری از طرف وزارت بهداشت وعده می‌دهد

اقدام بسیار عجیب رئیس کل سازمان نظام پرستاری

سخنگوی ائتلاف آرمان: پرستاران به تغییر در نظام پرستاری رأی دادند

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان: با قدرت در مرحله دوم انتخابات نظام پرستاری شرکت می‌کنیم



Source link