خط قرمز سازمان غذا و دارو برای فروش اینترنتی دارو اعلام شد


سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو تدوین شده و پس از اخذ نظرات دستگاه‌های تخصصی مربوطه تا پایان سال ابلاغ شود.

به گزارش ، دکتر سجاد اسماعیلی افزود: در عرضه اینترنتی دارو و تدوین آیین‌نامه مربوطه، آنچه که برای سازمان مهم و ملاک است «تولیت سازمان غذا و دارو» است؛ چرا که سازمان غذا و دارو تنها ناظر زنجیره تامین دارو است و با نظارت‌های موثر بر لزوم رعایت موارد مربوطه در طول زنجیره تاکید دارد.

اسماعیلی گفت: در تدوین آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو، نظرات دستگاه‌های تخصصی مختلف با دغدغه‌ها و شروط سازمان غذا و دارو برای ارائه خدمات غیرحضوری دارویی، همراستا شده است. تلاش‌مان آن است که تا پایان سال این آیین نامه ابلاغ شود؛ اما اجرای آن موکول می‌شود به اقدام ذی نفعان برای اخذ مجوز که احتمالا طی فرآیند آن به سال آینده موکول شود.

وی گفت: این آیین‌نامه بندهای مختلفی دارد و شروط اصلی و خط قرمزهای سازمان غذا و دارو در آن اعمال شده و مشخصا نیز ورود پلتفرم‌ها در حوزه «حمل» دارو خواهد بود.

اسماعیلی افزود: مسئولیت حراست از اطلاعات بیماران همچنان با حاکمیت و وزارت بهداشت خواهد بود، در عین حال درباره شروط سازمان غذا و دارو برای عرضه برخط فرآورده‌های سلامت محور و دارورسانی در منزل بیماران همواره تاکید کرده‌ایم که با گسترش فناوری در حوزه سلامت موافقیم اما با توجه به پیچیدگی و حساسیت مقوله «سلامت» و حوزه دارو، حتما می‌بایست الزامات ورود فناوری به این حوزه رعایت شود.

اسماعیلی ادامه داد: همچنان بر لزوم پرهیز از تبلیغ و ایجاد تقاضای القایی در حوزه دارو تاکید داریم. مورد مهم دیگر آن است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات بیماران لازم است مدیریت داده و اطلاعات در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت و از مجرای نسخه الکترونیک صورت گیرد.

وی گفت: برخی گرانفروشی‌های چندین برابری دارو از سوی برخی پلتفرم‌ها مورد توجه سازمان غذا و داروست. سازمان غذا و دارو با دستورالعمل مشخص بر لزوم رعایت قیمت مصوب داروها در داروخانه‌ها نظارت دارد و در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری دارویی نیز بر رعایت قیمت مصوب داروها و پرهیز از هرگونه گرانفروشی تاکید ویژه داریم.

منبع: ایسنا



Source link