رابطه بین تغذیه و خلق و خو


چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جالب و پیچیده در علم تغذیه است. ارتباط بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر تحقیقات در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و اطلاعات بسیار کمی از انسان در مدت زمان کوتاهی در دسترس است.

ما طبق عادت خود طبیعت را اضافه کرده ایم. و باعث ایجاد روحیه در افراد می شود. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارد ، خلق بیان ارتباط است. این که هیچ کس نمی تواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که ممکن است در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی یا انتقال دهنده های عصبی در مغز از مواد مغذی مشتق شده اند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی غیر ضروری در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکردهای مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که به ترتیب حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین موجود در قهوه ، چای و کاکائو هستند و می توانند تمرکز و مغز را افزایش دهند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، برخی تحقیقات در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از استدلال هایی که می توان مطرح کرد ، انتقال نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی گفت. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این حوزه گنجانده شده است.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد می شود. اینکه این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای کربوهیدرات دار ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، چرا بسیاری از مردم از شیرینی پرهیز می کنند و شور و ترش هستند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها تصور می کنند که خوردن شیرینی منجر به چاقی می شود ، در حالی که تاریخ پیشرفت انسان را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی در معرض یک گیاه ناآشنا که ترش یا تلخ بود قرار گرفتند ، احساس بیقراری کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی در مغز پس از خوردن چربی متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی مانند مغز تریاک در مغز عمل می کنند و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، تحقیقات نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. این پدیده به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمونهای جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی که باعث ایجاد احساس شادی در فرد می شود ، بیشتر شایع است.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار افراد

گوشت حاوی آندروژن است و گوشت گوسفند حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ، شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند دخالت حیوانات در بسته بندی غذا و مواد غذایی و اثرات مواد شیمیایی باشد. حالت.
تحقیقات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد افسرده مشابه غلظت افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده نصف افراد سالم است.

متأسفانه در بین جوانان و نوجوانان امروزی تمایل شدیدی به خوردن فست فود وجود دارد. ممکن است سیاه و سفید به نظر نرسید. و موضوعی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. همچنین بعید است که کار آموزشی در این زمینه انجام شود. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه منظم و روزانه و اینکه جوانان به سراغ عناصر طبیعی میوه و سبزیجات رفته و مایعات بیشتری مصرف می کنند. ایرانیان ما قبلاً عادات خوبی داشتند و از مهمانان با آب لیمو پذیرایی می کردند. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا ، بهتر کار می کند.
وی به تحولاتی اشاره کرد که در صنعت غذا رخ داده و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرده است. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و کشورها و افزایش ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه ما بسیاری از سنت های ایرانی را باید رعایت کنیم. همچنین ، دیگر پارچه های سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فودها و چیپس و پنیر که سرشار از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم آن را دوست دارد ، رشد می کند.

کمبود ویتامین B که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، هیجان عصبی به طور طبیعی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین مورد نیاز به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی در برابر میکروب ها واکنش نشان دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا آتمانی با ارائه تغذیه اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان ، دکتر


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید