انواع رژیم های لاغری


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی به طور همزمان است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای کاهش موفقیت آمیز وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم کم انرژی (کمتر از 800 کالری در روز)
  • رژیم غذایی جایگزین
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً 1000-500 کیلوکالری در روز انرژی منفی و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) تولید می کنند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم کم انرژی: این دوزها کمتر از 800 کالری در روز دارند. به طور کلی ، این رژیم غذایی حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این مجموعه دوزها باید زیر نظر دقیق متخصص تغذیه انجام شود و حداکثر برای 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته بهینه باشد.

رژیم های غذایی که ترکیبی از انرژی کم و رژیم های ایزوکلریک هستند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] حتی یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 of از میزان مورد نیاز برای آزادسازی انرژی فرد ، که معمولاً کمتر از 800 کالری در روز است) و رژیم ایزوکلریک (معادل نیاز مورد نیاز برای آزادسازی انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم جایگزین: یکی از راه های کنترل اندازه غذای خود استفاده از غذاهای آماده به جای غذاهای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن در مرحله کاهش وزن و مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا مقدار کالری و ترکیبات بدست آمده را تنظیم می کند.

دوز با ترکیبات مختلف ماکارونی تریانت: این نوع رژیم معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز است. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا ، شاخص قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز دارد.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ یک از روشهای فوق بر روش دیگر برتری ندارد. هنگام تهیه غذا ، نیازها و ترجیحات شخص و حتی تیپ شخصیتی او باید در نظر گرفته شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: شدت چاقی و عوارض مرتبط با آن ، محدودیت انتشار انرژی در رژیم غذایی را بیشتر و شدیدتر می کند.
  • علائم بالینی کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مداوم برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مفیدتر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه متناوب

دیدگاهتان را بنویسید